Lange termijn bonus averechts

0

Lange termijn bonussen hebben niet het gewenste effect. De waarde die managers hechten aan de beloning is veel lager dan de kosten die de bedrijven voor de bonussen maken.

Mensen aansporen om te focussen op lange termijn resultaten doe je niet door ze een lange termijn bonus voor te stellen. Dat blijkt uit onderzoek door PwC samen met de London School of Economisch and Political Science onder 1100 senior managers.

Een bonus van 100 euro die drie jaar later uitgekeerd wordt, heeft een gevoelswaarde van slechts de helft. Hoe complexer een beloning en hoe langer men moet wachten op de bonus, des te lager de waarde in de ogen van de werknemer.

Averechts

Mensen zouden door lange termijn beloning zich zelfs juist op korte termijn doelen kunnen gaan richten. ‘Het kan ertoe leiden dat mensen juist kijken welke stappen ze moeten nemen om op korte termijn een cash bonus te onvangen’, aldus Gijs van Bussel, partner bij PwC en hoogleraard executive reward aan Nyenrode Business Universiteit.

Financiële sector

Er is een tendens om met bij name banken en andere financiele dienstverleners te werken met een lange termijn beloningsstrategie. Professionals zouden dan meer sturen op lange termijn resultaten.

Lees het onderzoek ‘Psychology in Incentives’ .

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer