Is een sociaal netwerkbeding (‘LinkedIn-beding’) nodig?

0

Werkgevers zien soms met lede ogen aan hoe hun voormalige werknemers hun zakenrelaties, na een overstap naar de concurrent, via sociale media benaderen. Is het nodig sociale media in hun concurrentiebedingen te vermelden?

In beginsel is het niet nodig in een concurrentie-, relatie- of poachingbeding expliciet op te nemen dat het ook geldt
voor online gedrag. Een algemeen concurrentie-, relatie- of poachingbeding ziet immers op alle contacten, of die nu
offl ine of online worden aangegaan.

Dit blijkt ook uit uitspraken van het gerechtshof en de rechtbank in Amsterdam d.d. 24 juli 2008 en 24 november
2011, waarin de rechters oordeelden dat een poachingbeding was geschonden door een Hyvesbericht en een relatiebeding door een Twittergesprek. In maart 2011 moest een voormalige salesdirector van de rechtbank in Arnhem een boete betalen wegens schending van een relatiebeding door het toevoegen van een contact op Linked- In. Ook dit beding maakte niet expliciet melding van sociale media. Ondanks deze voorbeelden kan het geen kwaad expliciet aan een concurrentiebeding toe te voegen dat het ook ziet op online gedragingen. Dit schept duidelijkheid voor partijen. Bovendien kijken rechters in een geschil vaak naar de formulering van het mogelijk geschonden beding.

De Xpertise-artikelen zijn eerder gepubliceerd in de gelijknamige rubriek in P&Oactueel Magazine 

Meer Xpertise »

MEER WETEN?

Op XpertHR.nl vindt u uitgebreidere informatie over verschillende arbeidsverhoudingen met voorbeelddocumenten, checklists, et cetera. CONTACT
XpertHR.nl is dé HR Antwoordbank. Bent u geïnteresseerd in XpertHR? Vraag dan een demonstratie aan op www.xperthr.nl of bel (020) 515 9123.

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer