Crisis of niet, de marketeer blijft gewild

0

Het aantal vacatures voor marketeers daalt tot en met april 2012 met 3% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De marketeer lijkt daarmee als een van de weinigen de dans van dalende vacatures te ontspringen tijdens de aanhoudende economische crisis.

Vacatures in de sectoren communicatie en marketingcommunicatie dalen juist fors met respectievelijk 28% en 40%. Dat blijkt uit een arbeidsmarktanalyse van Yacht over het tweede kwartaal van 2012.
 
Tot en met mei 2012 is over de hele breedte van het vak een daling te zien van 12%. De totale daling in de markt bedraagt 19%. De stijging die in januari en februari nog zichtbaar was, is inmiddels omgeslagen.

Online- en retailmarketeers gewild
Volgens Yacht stellen organisaties investeringen en inhuur van nieuwe hoogopgeleiden uit en lijken professionals zelf niet van plan om van baan te veranderen in deze tijd. ‘Marketeers worden echter ontzien’, zegt Michel Verdoold van Yacht. ‘Zij leveren een strategische bijdrage aan het ontginnen van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten. Vooral online- en retailmarketeers zijn erg in trek op dit moment. Voor hen zijn er volop mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Voor alle andere communicatie- en marcomprofessionals is het nu niet het moment om van baan te veranderen. De spoeling aan vacatures is dun en de kans op een vast contract bij een nieuwe baan is zeer klein.’

Minder management vacatures
In het verleden was te zien dat de vraag naar uitvoerende communicatie-, marcom- en marketingprofessionals harder afnam dan vraag naar management. De afgelopen twee maanden was er volgens Yacht sprake van een omgekeerd beeld: de vraag naar marketing- en communicatiemanagers daalde juist met 28% en de vraag naar uitvoerende professionals met 10%.

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.