Concurrentie van een voormalige werknemer

1

Wat is er te doen tegen een voormalige werknemer, die in dienst is getreden van de concurrent en zijn voormalige werkgever beconcurreert?

Ga eerst na of de voormalige werknemer gebonden is aan een concurrentiebeding en of hij dat heeft overtreden. Als dat zo is, dan kan de werknemer gesommeerd worden zich aan zijn contractuele verplichtingen te houden.

Daarnaast is aanspraak te maken op de – eventuele – boetes die op overtreding van het beding staan. Stuur ook de nieuwe werkgever een brief met de mededeling dat zijn nieuwe werknemer in strijd met zijn concurrentiebeding handelt. Deze kan gesommeerd worden het dienstverband met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Verder is aanspraak te maken op vergoeding van schade. Ook als de voormalige werknemer niet is gebonden aan een concurrentiebeding, mag hij niet stelselmatig klanten en/of omzet ‘aftroggelen’ van zijn voormalige werkgever. Doet hij dat wel, dan is het goed hem eerst een brief te sturen met daarin: de constatering dat hij zich schuldig maakt aan onrechtmatige concurrentie, de sommatie daar onmiddellijk mee te stoppen en de mededeling dat hij aansprakelijk is voor de schade.

Ook de nieuwe werkgever kan in dit geval worden aangeschreven. Het is raadzaam alle brieven aangetekend te versturen.

De Xpertise-artikelen zijn eerder gepubliceerd in de gelijknamige rubriek in P&Oactueel Magazine 

Meer Xpertise »

HR professionals en adviseurs zijn vaak erg veel tijd en geld kwijt aan personeelsbeleid. Informatie moet bij verschillende bronnen verzameld worden en deze bronnen spreken elkaar soms tegen. Bij XpertHR vindt u alles met betrekking tot personeelszaken op één plek. Wij helpen u graag met handige checklists, arbeidscontracten, voorbeeldbrieven, betaalbaar juridisch advies en nog veel meer. Compleet, actueel en betrouwbaar.

Benieuwd naar de mogelijkheden van XpertHR voor uw organisatie? Vraag een offerte aan of bekijk de demo op XpertHR.nl

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Is het niet socialer om, zeker als de werknemer lange tijd voor de voormalige werkgever tot volle tevredenheid heeft gewerkt, even persoonlijk contact op te nemen met deze (ex-)werknemer om af te stemmen of wat men denkt geconstateerd te hebben wel klopt?