Als HR-profi kun je meer waarde toevoegen

0

Als HR-professional kun je meer waarde toevoegen aan de organisatie waarvoor je werkt. Maar hoe?

Je moet in ieder geval niet wachten totdat je verteld wordt wat waarde toevoegt en je moet niet teveel naar je functiebeschrijving kijken.

Verdiep je dus eerst in de business values en laat je werk daarbij aansluiten. Doe daarnaast meer dan in je functiebeschrijving staat.
 
Wat voegt waarde toe?
Auteur Patty Azzarello heeft de vragen op een rij gezet die je jezelf moet stellen om waarde toe te voegen aan je functie en aan de organisatie waarvoor je werkt.

1. Wie maakt er gebruik van mijn werk en waar hebben ze het meeste behoefte aan?
• Wie zijn de klanten van elke taak die je uitvoert?
• Maken ze er nog gebruik van? Hebben ze het nog nodig? 
• Geven ze het door aan anderen? Wat hebben deze personen nodig? 
• Kan de manier waarop je ‘aanlevert’ verbeterd worden?

Stop met werk waar niemand op zit te wachten. Produceer geen rapporten of analyses die niemand gebruikt. Lever datgene waar men behoefte aan heeft.
 
2. Welke businessresultaten zijn het gevolg van je werk?
• Wat is het gevolg voor de winst van je werk
• Heeft je werk gevolgen voor de kwaliteit, innovatievermogen, effectiviteit, concurrentievermogen, kostenbesparing, etc?
• Kan je je werk zo aanpassen dat er een beter of ander resultaat geproduceerd wordt?

Als je werk niet aansluit bij een businessresultaat bestaat de kans dat je niet relevant, en daarmee overbodig, bent.
 
3. Wat kost je werk?
• Hoeveel kost het de organisatie om jou dit werk te laten doen?
• Kan het voor minder gedaan worden?
• Wat gebeurt er met je werk als het klaar is?
• Zorgt je werk voor werk of kosten bij anderen?
.
Kijk goed naar de kosten-baten verhouding van je werk. Probeer de kosten omlaag te brengen, bijvoorbeeld door overbodig werk te schrappen. 
 
4. Wat is er veranderd?
• Wat is er veranderd in de markt sinds je dit werk doet?
• Wat is er bij klanten veranderd?
• Wat is er bij concurrenten veranderd?
• Wat is er intern veranderd?
• Vereisen deze veranderingen een verandering van jouw werk?

Je moet jezelf blijven ontwikkelen. Bijblijven.

5. Groei en schaalbaarheid
• Hoeveel is de organisatie gegroeid sinds je dit werk doet?
• Wat zijn de groeiplannen van de organisatie?
• Blijf je hetzelfde werk doen als de organisatie aanzienlijk groeit?

Werk verandert door groei van organisaties. Zorg dat je meegroeit en meedenkt.

6. Help anderen
• Hoe kun je beter communiceren?
• Hoe kun je (meer) kennis delen?
• Hoe kun je anderen helpen hun werk beter te doen?
• Hoe kun je anderen helpen hun ambities waar te maken?

Als je niemand anders helpt, voeg je te weinig waarde toe.

Ga dus (onmiddellijk) aan de slag met deze vragen. Veel mensen denken dat deze vragen niet voor hen zijn. Ze laten deze vragen door anderen beantwoorden en wachten op instructies van hun manager. Het is vele beter dit zelf te doen. Zelf initiatief te nemen en waarde toe te voegen aan de organisatie waarvoor je werkt.

Dit ‘advies’ kun je nalezen op het Patty Azzarello’s Business Leadership Blog  
 

Auteur: Marco Hendrikse 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.