Zzp er schoolt zichzelf om interessant te blijven

0

ZZp’’ers hebben moeite om zich te onderscheiden in de markt en daarom scholen ze zich massaal bij. Bijna tweederde richt zich op de eigen ontwikkeling om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Dat blijkt uit onderzoek van FastFlex.

Zzp’’ers hebben het moeilijk, zegt FastFlex-consultant Niels Huismans. ‘Maar niet allemaal. Vooral degenen die generieke capaciteiten hebben en generieke taken doen vinden het lastig om werk te vinden. Het lijkt erop dat ze daarop inspringen door via opleidingen zich specifieker te onderscheiden in de markt.’

Meer dan werknemers

Zzp’ers investeren meer in zichzelf dan twee jaar geleden, maar waarschijnlijk investeren ze ook meer in zichzelf dan dat er in werknemers geïnvesteerd wordt. ‘Daar hebben we geen cijfers over, maar het verschil lijkt wel toegenomen de laatste jaren, ja. De budgetten lijken bij medewerkers vaker onder druk te staan.’
Dat lijkt op het eerste gezicht wat scheef: bedrijven die de opleidingsbudgetten voor werknemers drastisch inkrimpen, maar wel graag gebruik maken van zzp’’ers die zélf voor duizenden euro’’s in zichzelf investeren. Huismans: ‘ Dat lijkt oneerlijk ja. Maar je kunt er ook op een andere manier naar kijken. Bedrijven huren zzp’’ers in voor klussen die vaak maar heel kort duren. Dan is het veel duurder om een vaste medewerker een cursus te geven (waarvan je maar heel eventjes gebruikmaakt), dan dat je iemand extern aantrekt voor een korte klus. En bij mensen met die heel specialistische kennis staan de tarieven dus ook beduidend minder onder druk.’

Verleiden

Kun je werknemers verleiden om ook zoveel in zichzelf te investeren als zzp’’ers dat doen? ‘Nu is er een strikt onderscheid tussen interne en externe mensen. Externe mensen investeren wel in zichzelf, interne bijna niet. Je kunt verwachten dat dat gaat verschuiven met het toenemen van de flexibilisering op de arbeidsmarkt. Als werkgevers hun randvoorwaarden naar de werknemer goed op orde hebben (zoals tijd en geld), dan zijn zij wellicht ook meer geneigd te investeren. Maar het kan ook de andere kant op werken: dat zzp’’ers aanschuiven bij interne trainingen.’

Toegang tot specifieke kennis

Uit het onderzoek blijkt verder dat bedrijven zich voor de inhuur van de flexibele schil steeds minder focussen op extra capaciteit en steeds meer op de toegang tot specifieke kennis. ‘Bedrijven zijn steeds vaker op zoek naar het aanbieden van nieuwe producten en diensten, waarvoor ze ook kort en snel de hulp van zzp’’ers nodig hebben. Wel is er een lastigheid voor bedrijven. Omdat de groep zzp’’ers zo is gegroeid, is het lastig om daartussen de juiste mensen te vinden.’

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer