BlogZo creëert HR bewustwording van cyber security bij de allerjongsten

0

Met internet als tweede natuur is de opkomende werkende generatie zich niet bewust van de risico’s van online misbruik. Geboren na 2000 maakt hen een generatie met een groot veiligheidsrisico. Hoe ga je hiermee om als organisatie? Jelle Wieringa, Cyber Security-specialist bij KnowBe4, gaat hierop in.

Jelle Wieringa

Mensen hebben altijd al een doorslaggevende rol gespeeld bij het veilig houden van data; IT’ers betitelen werknemers niet voor niets als ‘de zwakste schakel’ als het om cybersecurity gaat. Er hoeft maar één medewerker op een link in een phishingmail te klikken om een bedrijf plat te leggen.

Het geven van security awareness trainingen helpt om organisaties te beschermen tegen hackers, omdat personeel zo leert om phishingmails te herkennen. Veel organisaties zien het organiseren van security awareness trainingen als een taak van de IT-afdeling. Maar vergeet niet: ieder probleem dat in de kern om mensen draait, is ook een taak van HR.

Verschillende generaties vereisen een verschillende aanpak als het gaat om trainingen. Het verschil tussen generatie Z (de allerjongsten) en de voorgaande generaties op de werkvloer kan niet groter zijn. Mensen in oudere leeftijdsgroepen zijn over het algemeen heel achterdochtig op het internet, maar missen het technologische vernuft. Met andere woorden: ze zijn zich ervan bewust dat mensen online misbruik van ze kunnen maken, maar weten niet goed hoe ze zich daartegen moeten beschermen. Generatie Z is daarentegen enorm tech savvy, maar vertoont te laks gedrag.

Hoe creëer je cyber security bewustzijn bij de allerjongste generatie werkenden?

  • Start direct. Het is van belang om jonge medewerkers vanaf het moment dat zij worden aangenomen onmiddellijk een uitgebreide, gepersonaliseerde security awareness training te geven. Een training die leuk is en een gevoel van veiligheid geeft – ook in het digitale privéleven van de medewerker.
  • Knoop in het oor. Generatie Z voelt zich met beperkte mate vatbaar voor cybercrime. Prent daarom bij medewerkers in dat zij bij iedere mail, bijlage of usb-stick zich moeten afvragen of die wel te vertrouwen is.
  • Leg uit waarom. Om ervoor te zorgen dat de boodschap daadwerkelijk aankomt bij generatie Z is het van belang om goed uit te leggen waarom cyberveilig zo belangrijk is. Vertel aan de hand van bestaande cases uit het bedrijfsleven wat de schade kan zijn van phishingmails. Op deze manier wordt geldverlies of reputatieschade tastbaar voor een werknemer met nog weinig werkervaring.
  • Beloon goed gedrag. Het klinkt misschien kinderachtig, maar veilig gedrag belonen met een positieve prikkel werkt. Je gegevens beschermen, bijvoorbeeld door middel van een password manager, is vaak weinig werk. Dus als je er dan vervolgens ook nog iets voor terugkrijgt, zullen jonge werknemers eerder bereid zijn om de regels te volgen
  • Blijf kennis updaten. Door maandelijkse, gezamenlijke updates van IT en HR blijft het veiligheidsbewustzijn van alle collega’s op een hoog niveau.

 

  • Hoe beoordeel je de inzetbaarheid van een medewerker. En hoe kun je deze inzetbaarheid vergroten?

    Download de whitepaper

     

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR

Dit artikel is geschreven door een auteur van XpertHR. XpertHR wordt gemaakt door een team van interne juristen en externe specialisten. Het XpertHR team werkt samen met arbeidsrechtadvocaten belastingadviseurs van gerenommeerde partijen en de beste specialisten uit het vak.

Reageer