Workshop: LinkedIn-groep aanmaken

0

Vrijwel iedere P&O’er kent tegenwoordig LinkedIn en heeft ook een profiel op dit zakelijke online netwerk. Er zijn meer dan 55.000 Nederlanders op LinkedIn actief met een P&O- of recruitmentachtergrond. LinkedIn kent ook zogenaamde groepen. Deze groepen kunnen zich bijvoorbeeld richten op een gezamenlijke interesse, een bepaalde organisatie of een branche.

Het aantal leden van LinkedIn-groepen die zich specifiek op HR-professionals richten, groeit snel. Kijk maar eens naar groepen als LinkedHRnl, met meer dan 3.000 leden, Human Resources Netherlands (bijna 3.800 leden), maar natuurlijk ook de LinkedIn-group van P&O-actueel. Bij deze groepen melden zich wekelijks tientallen nieuwe leden.

Toegevoegde waarde LinkedIn-group

En die toenemende belangstelling voor Groups op LinkedIn is niet zo gek. Voor de HR-manager of de recruiter valt er iets te halen. Naast een waardevol netwerk, wordt er kennis gedeeld en ervaringen uitgewisseld. Voor sommigen is het een prima uithangbord voor zichzelf. Personal branding is immers, zeker als er onzekerheid is over het behouden van de eigen baan, een goed middel om zichtbaarheid te creëren.

LinkedIn-group voor eigen organisatie

Ook een eigen LinkedIn-group starten kan nuttig zijn. Bijvoorbeeld voor  eigen medewerkers en/of alumni van de organisatie. Alumni kunnen immers de klanten, ambassadeurs of toekomstige medewerkers van de organisatie zijn. Omdat ex-werknemers de organisatie goed kennen kunnen zij vaak waardevolle feedback geven, kansen signaleren of anderen doorverwijzen.

In vijf stappen laat ik u zien hoe u een eigen LinkedIn-group opzet.

  1. Naar de introductiepagina
    Als u ingelogd bent in uw eigen LinkedIn-profiel ziet u linksboven dit symbool staan:  
    Als u hierop klikt komt u op een pagina met vier tabbladen.
    U klikt op “Create a Group”

     

  2. Een Group aanmaken
    U kiest eerst een logo en een naam voor de Group. Het logo kan natuurlijk ‘gewoon’ het logo van de eigen organisatie zijn. Ook de naam kiest u zelf. Let er wel op dat de naam de lading dekt en houdt u rekening met een eventueel organisatiebeleid.

    Vervolgens moet u aangeven om wat voor soort Group het gaat. U kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden: alumni, corporate, conference, networking, non-profit, professional, other. Vervolgens schrijft u een kort stukje over het hoe en waarom van deze Group, zodat iedereen kan zien waarom ze lid moeten worden van deze Group. Dit hoeft niet perse in het Engels. Er kan ook een link gegeven worden naar een website. Indien u dit doet, zorg dan dat meteen naar een juiste pagina wordt doorverwezen. Heeft u dus op uw website een aparte sectie voor bijvoorbeeld alumni, vermeld dan dat webadres. Dit voorkomt onnodig zoeken.
     

  3. Instellingen
    Nu is het een kwestie van de juiste instellingen kiezen. 

    Uiteraard gaat het hier om uw eigen voorkeur. Ik raad u echter aan de eerste checkboxen aan te vinken. Dit komt de vindbaarheid ten goede en zorgt voor ‘free publicity’.

    Omdat het vaak een Group betreft die gelieerd is aan uw eigen organisatie zult u niet willen dat iedereen zomaar lid kan worden. Wilt u echter niet iedereen individueel toestemming geven om lid te worden van uw Group, vink dan ook de derde box aan.

    Locatie en taal zijn natuurlijk organisatiespecifiek. Na het lezen van de algemene voorwaarden creëert u uw eigen Group door op “Create Group” te klikken. Een lekker moment!
     

  4. Reclame maken
    LinkedIn maakt het u daarna gemakkelijk door meteen de mogelijkheid te bieden personen uit te nodigen lid te worden van uw Group. Uiteraard is het ook mogelijk dit op een later tijdstip te doen.

    Naast de eigen LinkedIn-connecties uitnodigen kan ook een extern bestand met e-mailadressen geïmporteerd worden. En uiteraard gebruikt u bij de uitnodiging niet de standaard LinkedIn-tekst, maar  geeft u er een persoonlijke draai aan.
    Na het versturen van de uitnodigingen of het overslaan van deze stap, komt u op de pagina van uw eigen Group!

     

  5. Group managen
    Het tabblad “Manage” – alleen voor u zichtbaar – biedt de mogelijkheid om instellingen te wijzigen, personen te verwijderen en berichten en uitnodigingen te versturen.

Netwerken was nog nooit zo gemakkelijk!

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer