Website neemt zorgverlening UWV over

7

Met een bezuiniging van 600 miljoen euro op het UWV en het verdwijnen van 70 van de 100 UWV-vestigingen verandert ook de dienstverlening aan werkzoekenden. WW’ers moeten zelf via internet op zoek gaan naar een baan. Verantwoordelijk minister Kamp ziet veel heil in zijn nieuwe ‘digitale zorgverleningsconcept.’

De traditionele arbeidsbemiddeling bij het UWV Werkbedrijf nadert zijn einde. Met een verlies van 5000 tot 6000 banen tussen 2012 en 2015 valt het grootste deel van de begeleiding door consulenten en coaches weg. In de eerste ontslagronde verdwijnen per 1 januari 2012 900 banen. WW’ers, andere werkzoekenden en werkgevers zullen op termijn zijn aangewezen op de website werk.nl. Het is de eigen verantwoordelijkheid van burgers en werkgevers om werk te behouden of te krijgen, zegt Kamp.
 
Samenwerking met private partijen
In een brief aan de Tweede Kamer doet de minister zijn digitale zorgverleningsconcept uit de doeken. Vacatures worden op werk.nl onder de aandacht gebracht. Het UWV moet zorgen voor een zo hoog mogelijk vacaturebereik. Het moet intensiever gaan samenwerken met gemeenten en private partijen zoals uitzendbureaus, bemiddelaars en vacaturespiders. WW’ers worden verplicht zich in te schrijven bij minimaal één uitzendbureau. Door vacatures en werkzoekenden in een overkoepelend systeem onder te brengen, wordt volgens de minister ‘automatische matching’ mogelijk.
 
Volgens het plan van Kamp krijgt de werkzoekende ‘digitale instrumenten’ om te solliciteren en zijn inzichten en vaardigheden te vergroten. “Zo kan de werkzoekende dagelijks werken aan werk.” Werkzoekenden kunnen worden doorverwezen naar relevante bemiddelaars. Alle sollicitatie-activiteiten moeten genoteerd worden in de ‘Werkm@p’, zodat volgens Kamp controle en coaching mogelijk blijven. 
 
Digitale coach
WW’ers die na drie maanden nog geen werk hebben moeten volgens het plan gebruik maken van een digitale coach. Alleen moeilijk bemiddelbare werkzoekenden kunnen nog rekenen op menselijk contact bij één van de 30 overgebleven regionale werkpleinen van het UWV. Deze groep mag maximaal 10% beslaan van het aantal WW’ers die 3 tot 12 maanden werkloos is. Het UWV blijft verantwoordelijk voor ontslag- en tewerkstellingsvergunningen en voor de re-integratie van gedeeltelijk arbeidsongeschikten.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

7 reacties

  1. a janssen op

    Te zot voor woorden. Alle mensen vervangen door automatisering is geweldig, er komen geen gevoelens meer aan te pas en menselijkheid is in de automatisering al helemaal vreemd. En je inschrijven bij een uitzendbureau is vragen om moeilijkheden (stel je verdient meer dan modaal dan heb je recht op max uitkering, maar zodra je voor een uitzendbureau hebt gewerkt verdien je het minimum, want het zijn en blijven uitzuigers(vroeger hete zij koppelbazen) en krijg je nog maar net het minimum aan uitkering) dus je bijt in je eigen voet als je gaat werken voor een uitzendbureau.

  2. Edwin Smook op

    Naast het gegeven dat zaken als redelijkheid, billijkheid en menselijkheid niet voorkomen in de digitale wereld, speelt nog een ander probleem. Want ondanks dat de digitalisering steeds verder oprukt, blijven er nog steeds mensen die volledig digibeet zijn. En dat zijn vaak ook de mensen die het meeste behoefte hebben aan hulp bij het zoeken van een nieuwe baan.

  3. Ach, is het nu al anders dan? In de praktijk moet je nu toch al alles via een toebedeelde werkmap doen? Soms krijg je een brief over de post en kom je tot de ontdekking dat je AL WEER een nieuwe werkcoach hebt. Te zien krijg je die niet, want alle correspondentie gebeurt per werkmap. Kortom: er verandert dus niets. Alleen… er wordt op de loonkosten van dit instituut bespaard door de aangekondigde ontslagen. Ja, ook daar komen ze zelf een keer aan beurt. Misschien is er dan wat meer begrip voor de mensen die nu al in de ww lopen (ondanks het gegil van ditzelfde instituut en de regering dat er werk zat is, maar je helpen aan werk doen ze niet).

  4. Hoe vaak heeft werk.nl er dit jaar niet uitgelegen!!!, Soms weken achter elkaar.
    Verder worden er vaak volledig verkeerde regio banen aangeboden.

  5. Dan mag werk.nl en dus werkm@p wel wat beter gaan werken, want dit ligt er erg veel uit, wegens “onderhoud” en zelfs het UWV klaagt er over. Daarnaast krijg je vacatures, die helemaal niet met jouw functie overeenkomen.

  6. Die Kamp zit met zijn hoofd in de jaren vijftig. Een karikatuur is het. Het lijkt erop dat dit soort banen vergeven worden aan diegene die zo dom is erin te trappen.

  7. Ik zie ook geen verschil met de huidige werkwijze. Persoonlijk contact met de werkcoach is er zelden of nooit. En als je belt of e-mailt met een vraag, dan blijkt de werkcoach er niet meer te werken en is het onbekend wie de nieuwe werkcoach is ! Werk.nl ligt er heel vaak uit, vacatures zijn vaak verouderd en al lang vervuld. En wees ervan overtuigd dat de 45+ en 50+-ers zich helemaal suf solliciteren via alle mogelijke wegen. Wat zou het heerlijk zijn als werkgevers meer bereid zouden zijn “oudere” werknemers aan te nemen. Maar hoezo “oud”. Iemand van 45 jaar werkt gewoon nog 21 jaar ! Misschien moet de minister zelf maar eens (en niet onder zijn “bekende naam”, maar onder de naam Jan Jansen) proberen om rond die leeftijd een nieuwe baan te machtigen.