Verzekering Europese werknemer wordt lastiger èn makkelijker

0

Door een aanpassing in de EG-verordening voor sociale zekerheid wordt het voor sommige bedrijven moeilijker om sociale verzekeringen te betalen. Andere bedrijven gaan er juist op vooruit. De aanpassing in de EG-verordening gaat in per 1 mei 2010 en gaat in alle gevallen over grensoverschrijdende arbeid.

Wanneer een Nederlands bedrijf Nederlandse werknemers in een buitenlandse vestiging te werk stelt, dan wordt het bijvoorbeeld lastiger. Een voorbeeld: een bedrijf uit Tilburg heeft een aantal vestigingen in België waar een aantal Nederlanders werken. Die mensen wonen in Neerland maar reizen iedere dag de grens over. Zij willen graag in Nederland verzekerd zijn, want dat is het land waar ze wonen en straks ook van de sociale voorzieningen gebruik van gaan maken. Ook de werkgever wil hen in Nederland verzekerd laten zijn, want dat is voor hem beduidend goedkoper dan in België.

Jaap Spierenburg van Grant Thornton: ‘Vroeger was het zo dat je één dag per maand in Nederland moest werken om in Nederland verzekerd te kunnen zijn. Vaak is dat nog wel te regelen. Maar in de nieuwe regeling moet je 25 procent van de tijd in Nederland werken, en dat is een stuk lastiger voor sommige bedrijven. Dit kan potentieel grote problemen opleveren en bedrijven zijn zich daar onvoldoende van bewust. Het bedrijf uit het voorbeeld loopt het risico dat de betreffende werknemers in België sociale verzekeringen moeten gaan betalen, en dat is voor beide partijen een stuk duurder.´

Toch wordt de soep waarschijnlijk niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Er is een overgangsregeling bedacht waarbij bestaande situaties (meetdatum: 30 april 2010) nog tien jaar gehandhaafd mogen worden. ‘Maar ja, één wijziging in een contract en formeel verandert alles. In Nederland gaan ze hier over het algemeen soepel mee om, maar waar de grens in de praktijk precies komt te liggen, is nog niet duidelijk.’

Transportbedrijven

Voor transportbedrijven verandert er ook het een en ander in de nieuwe regeling. In de oude regeling waren er bepaalde uitzonderingsbepalingen voor transportbedrijven, maar die worden nu grotendeels opgeheven. Daardoor moeten bedrijven in de toekomst sociale verzekeringen betalen in de landen waar de chauffeurs wonen. ‘Dus als een Nederlands bedrijf chauffeurs uit Roemenië, Polen en Portugal in dienst heeft, moet het bedrijf in die landen premie gaan betalen. Dat is misschien duurder en ingewikkelder, maar het heeft een reden. De regeling is namelijk gericht op de werknemer, en niet op de werkgever. En die werknemer wil graag in hetzelfde land voor de voorzieningen betalen waar hij ze later mogelijk ook ontvangt.´

Makkelijker

Sommige delen uit de regeling worden ook makkelijker. Zo wordt het bijvoorbeeld makkelijker om in twee landen tegelijk te werken, in Nederland en België bijvoorbeeld. Voorheen bestond het risico dat je dan in beide landen premie moest betalen, nu is dat verdwenen.

De huidige verordening staat bekend als EG verordening 1408/71. Deze verordening wordt naar verwachting per 1 mei 2010 vervangen door EG verordening 883/04.

Meer over de wijzigingen »

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer