‘Te veel verkeersdoden in zakelijk verkeer’

0

Bedrijven zouden meer werk moeten maken van de verkeersveiligheid van hun werknemers. Per jaar vallen ongeveer zestig verkeersdoden tijdens het werk.

Dat zei Paulien Bongers van kennisinstituut TNO woensdag bij het Veiligheidscongres in Hoofddorp.

Volgens haar lopen beroepschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs het meeste risico. Veel ongelukken gebeuren tijdens het rijden van en naar vergaderingen en klanten of tijdens goederenvervoer.

Vrachtwagenchauffeurs worden in de top drie van het meest riskante beroep gevolgd door politie en brandweer, en postbezorgers. Maar ook loodgieters en fitters staan op een gevaarlijke vierde plaats. De bestelbusjes waarmee zij rondrijden, zijn betrokken bij bijna een op de vijf verkeersongevallen tijdens het werk, blijkt uit TNO-onderzoek.

Volgens Bongers hebben bedrijven vaak geen idee van de kosten die verkeersongelukken met zich meebrengen. ,,Laat staan de imagoschade als een vrachtwagen met het bedrijfslogo er op net een fataal heeft veroorzaakt.” Met een aantal maatregelen kan de veiligheid flink omhoog. Ze adviseert dan ook chauffeurs regelmatig de ogen te laten controleren en kritisch te zijn in de selectie van lease- en bedrijfsauto’s. ,,Medewerkers kiezen vaak voor het leuke en snelle model, maar maak een keuze voor een veilige en degelijke auto.”

Ook wil ze dat transportbedrijven goed letten op de gezondheid en fitheid van hun chauffeurs. ,,Zorg dat ze alert en fris blijven. Een bedrijf moet een frisse chauffeur inzetten als een collega onderweg meldt moe te zijn.”

Lees ook:
> ‘Baas moet trucker helpen gezonder te leven’
> Chauffeurs naar 48-urige werkweek

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.