‘Talentenvertaler’ geeft ideeën voor ander of nieuw werk

1

De Talentenvertaler is onderdeel van de campagne ‘ikkan’ van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het is een instrument om mensen uit te dagen anders te kijken naar hun mogelijkheden voor werk.

Een kwart van de bezoekers van de website www.ikkan.nl/talentenvertaler ziet na het invullen van de Talentenvertaler voor zichzelf meer mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Een op de vijf bezoekers zegt beter te kunnen bepalen welke baan bij hem of haar past. Eén op de tien bezoekers (11%) heeft ook daadwerkelijk actie ondernomen naar aanleiding van het bezoek (6% gesolliciteerd, 5% ingeschreven bij instanties). Dat blijkt uit een peiling onder 565 bezoekers van de site. De talentenvertaler linkt vanuit ingevulde talenten en daaruit voortvloeiende beroepensuggesties door naar vacatures op www.werk.nl, de vacaturesite van UWV WERKbedrijf.

De Talentenvertaler is een instrument om mensen uit te dagen anders te kijken naar hun mogelijkheden voor werk. Het is geen match-instrument. Wel word je op ideeën gebracht voor beroepen waar je anders misschien niet zo snel aan zou denken maar waarvoor je wel de capaciteiten hebt. De kans op het vinden van werk kan daarmee groter worden. Immers alles wat je kan is belangrijk.

De Talentenvertaler is onderdeel van de campagne ‘ikkan’ van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het instrument is sinds vandaag uitgebreid met nieuwe functies. Zo kunnen mensen die de Talentenvertaler invullen, voortaan ook hun resultaten opslaan in een ‘Talentenkaart’ en deze uitprinten om bijvoorbeeld bij hun cv te voegen. Ook zijn meer talenten aan het systeem toegevoegd, zodat meer passende beroepensuggesties gedaan kunnen worden met links naar treffers in de vacature-databank van het UWV. Tv- en radiospotjes, abri’s en online advertenties wijzen mensen opnieuw op de website van ikkan en de Talentenvertaler die daarop te vinden is.

De campagne ‘ikkan’ loopt sinds oktober 2008. De campagne richt zich op ondermeer werkzoekenden, waaronder mensen die nog niet werken en mensen die door de crisis ander werk moeten zoeken. In de campagne wordt niet uitgegaan van de beperkingen die mensen hebben of ondervinden, maar van de kwaliteiten die zij hebben: “Alles wat je kan is belangrijk”.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Arjan Bakker op

    het is een leuke tool maar het komt op mij meer over als een match tool. Daarbij blijft het erg op de vlakte op het niveau van specifieke vaardigheden. Daarom krijg ik niet veel verrassende banen te zien als ik het uitprobeer. Het helpt mij niet om een dieper zelfbeeld te krijgen, maar het is een leuke tool om banen te selecteren. Ik zie het meer als een marketing instrument voor uitzendbureaus.

Reageer