Steun voor belasting reiskosten brokkelt af

3

Terwijl het plan voor de belasting op de vergoeding voor woon-werkverkeer pas na de verkiezingen in de Tweede Kamer komt, groeien bij de politieke partijen van het Lenteakkoord de twijfels over het voorstel. Intussen roept het CNV op er maar helemaal van af te zien.

“Beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald”, zei vicevoorzitter Maurice Limmen van vakcentrale CNV begin deze week. Ook de FNV sloot zich bij de kritiek aan. De oproep volgde na enkele dagen van berichten waaruit geconcludeerd mag worden dat de vijf partijen van het Lenteakkoord terugtrekkende bewegingen maken. Op het plan van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie om de vergoeding van de reiskosten voor het woon-werkverkeer met ingang van 2013 te gaan belasten ontstond een storm van kritiek, die voor een deel ook uit de achterban van de betrokken partijen komt.

GroenLinks en de ChristenUnie willen bij nader inzien het voorstel zodanig aanpassen dat de vergoeding voor mensen die met het openbaar vervoer reizen niet of minder zwaar wordt belast. Het CDA stelt een lagere belasting voor. In de achterban van de VVD wordt hard gemopperd. Fractievoorzitter Stef Blok van de VVD heeft geopperd de maatregel te zullen terugdraaien ‘zodra dat kan’. De Volkskrant meldde zaterdag op basis van haar bronnen dat de kans ‘nihil’ is dat de forensenbelasting er nog komt.

Inmiddels heeft het Kabinet besloten het wetsvoorstel niet vóór de verkiezingsdatum van 12 september naar de Tweede Kamer te sturen. Het Ministerie van Financiën heeft meer tijd nodig om het wetsvoorstel gereed te krijgen, mede omdat de Raad van State om een betere onderbouwing heeft gevraagd. Het is de vraag of er na de verkiezingen nog een politieke meerderheid is voor het plan.

Maurice Limmen van het CNV vindt het verzet tegen de maatregel ‘begrijpelijk en terecht’. ‘Werknemers kunnen dikwijls weinig doen om hun reiskosten te verlagen. Voor veel mensen zit verhuizen naar hun werk er niet in, want de woningmarkt zit op slot. Bovendien bestaan steeds meer huishoudens uit tweeverdieners, die al tussen twee werkplekken in wonen’, zegt Limmen.

BOVAG en RAI Vereniging zeggen tevreden te zijn met met het uitstel en willen gebruik maken van de extra tijd om de politieke partijen zo nodig nog op andere gedachten te brengen.
Volgens de ANWB betekent de belasting een forse inkomensachteruitgang voor forensen. Verladersorganisatie EVO meldt dat dat ook geldt voor werknemers die woonwerkkilometers rijden met een bestelauto van de zaak.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Goed dat er toch nog ove rgedacht gaat worden. Ik zou er netto bijna 10% op achteruit gaan (los van alles andere koopkrachtdalingen). Ik vind het alleen erg oneerlijk dat men nu OV niet wil belasten en eigen vervoer wel. Er zijn veel mensen voor wie OV geen alternatief is; door de regio waar ze wonen of door de werktijden. Dan wordt je dus gestraft als je niet in de Randstad woont of in ploegen werkt.

  2. Echt een idioot plan het belasten van het woonwerkverkeer. Mijn man en ik werkten beiden dicht bij huis. Prima geregeld dus. Toen ging het bedrijf waar mijn man werkte failliet en heeft hij zich een slag in de rondte gesolliciteerd, maar ja de grafische wereld ligt behoorlijk op zijn kop, het ene na het andere bedrijf gaat over de kop. Gelukkig heeft hij een nieuwe baan kunnen vinden, maar deze heeft voor hem wel het dubbele aan reistijd en reiskosten opgeleverd. Zeg mij maar waar wij nu naartoe moeten verhuizen. Hij heeft nu reiskosten met OV en ik heb geen rieskosten want woon op 5km afstand van het werk. Als wij dichter naar zijn werk toeverhuizen dan krijg ik ook opeens reiskosten die ik moet maken die ik nu niet heb. Men denkt echt niet na. Denk je nu echt dat het gros van de mensen het fijn vind om ruim 1 uur heen en 1 uur terug te moeten reizen om bij het werk te komen. Er zijn er velen die dat echt liever niet doen.

  3. Fijn, dat her eens goed over wordt nagedacht. Ik woon in noord Nederland met slechte OV voorzieningen. zou ik met het OV op mijn werkplek moeten komen dat kost mij dit 2,5 uur heen en 2,5 terug aan reistijd. Met de auto ben ik 45 minuten onderweg. Verhuizen is ook voor mij geen optie want dan komt mijn partner verder van het werk te zitten met dezelfde problemen. Spoorlijn Groningen – Drachten – Heerenveen komt er niet dus de OV problemen voor mij blijven ook al zou ik met het OV willen. Dus regering krab je eens goed achter de oren en betrek niet alleen de randstand in deze overdenking maar ga je oor en oog ook eens te luister leggen in de rest van Nederland. Want NL is toch echt groter dan de randstad.

Reageer