Steeds meer professionals naar ontwikkelingslanden

2

Bedrijven die hun werknemers enkele weken uitzenden naar ontwikkelingslanden: het komt steeds vaker voor. Bemiddelaar People4Change ziet dit jaar een verdubbeling van het aantal deelnemende bedrijven, al gaat het vooralsnog om pilots.

Een van de bedrijven die al enkele jaren meedoet is Yacht. Inmiddels zijn er zo’n veertig mensen uitgezonden naar Afrika en Azië, er zijn voor het personeel tien plekken per jaar beschikbaar. Volgens Ellen Schuit, directeur Human Resources, neemt de interne belangstelling toe. 

Pilot
Het begon in 2006 met een pilot waarbij een aantal talentvolle medewerkers (destijds eigen krachten, nu kunnen ook de interimmers meedoen) naar Sierra Leone ging om een businessplan voor een palmolieplantage op te zetten. Schuit: ‘Mensen kwamen daar erg enthousiast van terug. Ze ervaren zo’n uitzending als een snelkookpan voor hun eigen ontwikkeling.’ 

Vervolg
Inmiddels worden via Yacht 10 mensen per jaar op individuele uitgezonden naar landen als Tanzania, India, Nepal en Suriname. Daar werken ze 3 tot 6 weken aan projecten die een directe relatie hebben met hun eigen werk. ‘Doelstelling is om de kennis die zij zelf hebben over te dragen op lokale mensen, zodat die het uiteindelijk zelf kunnen doen.’ 

Traject
Voordat de professionals op pad gaan, kijken ze eerst met hun manager naar hun eigen leerdoelen. ‘Ook voeren ze een 360 graden feedback uit om een nulmeting te doen op 10 competenties waarmee ze tijdens een uitzending te maken krijgen. Ze kiezen aan de hand daarvan twee doelen uit om tijdens een uitzending een logboek over bij te houden. Vervolgens gaan ze op reis, waarbij er dus een duidelijke kennislink is met het werk dat ze in Nederland ook doen. Bij thuiskomst worden de competenties opnieuw beoordeeld, en wordt er gekeken of er vooruitgang gemaakt is.’ 

Kosten en baten
Volgens Ellen Schuit betaalt Yacht de bemiddelingskosten van People4Change, de vliegreis en 5 werkdagen. De andere werkdagen doen medewerkers in vakantietijd. ‘De uitzendingen kosten ruim 7 duizend euro per persoon.’
Hoe zit het dan met de resultaten? ‘We zien een enorme groei in competenties van medewerkers. Ze zitten er een paar weken en moeten razendsnel werken, alles uit de kast trekken en veel culturele bagage overboord zetten. Mensen ervaren zelf dat ze sterker en professioneler worden en meer zelfvertrouwen hebben gekregen. Een andere opbrengst is dat we graag van betekenis willen zijn, vanuit een MVO-visie. Een afgeleide opbrengst is dat dit soort initiatieven helpt om nieuwe mensen binnen te krijgen en bestaand personeel te behouden.’ 

Ter illustratie
Wilt u meer weten over deze ontwikkeling, dit You-tube-filmpje illustreert en concretiseert bovenstaand artikel

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Wilma de Jong op

    Ik kan het verhaal volledig onderschrijven.
    Ik ben afgelopen donderdag teruggekomen van een project in India en kan terugkijken op een geweldige ervaring.
    Hoewel de uitzendingsperiode relatief kort is, ben je toch in staat om een enorme impuls te geven en echt van betekenis te zijn. Dat kwam mede door de goede match van People4Change.
    Ik ben blij dat YACHT deze mogelijkheid heeft geboden en zie het als een zeer waardevolle ervaring, ook zeker voor mijzelf.

  2. Tj van Apeldoorn op

    Ben een grote supporter van het werk dat People4Change doet, super!

    Alleen jammer dat P&O Actueel geen mogelijkheid geeft om dit bericht via Facebook en Twitter te delen..