‘Schrappen wegenaanleg kost veel banen’

2

Als er sterk wordt bezuinigd op de aanleg van wegen komt de werkgelegenheid in de wegenbouwsector in de komende 2 jaar 3600 manjaren lager te liggen.

Dat blijkt uit een rapport dat Rijkswaterstaat door een extern bureau heeft laten opstellen.

Al voor de val van het kabinet werd opdracht gegeven tot het maken van het stuk, dus het is niet ingegeven door mogelijke extra bezuinigingen na het ploffen van het Catshuisberaad. Ook voor het stoppen van de onderhandelingen had de sector al te maken met productiekrimp en dat wilde Rijkswaterstaat in beeld hebben. In het rapport worden verschillende scenario’s onder de loep genomen.

Zo staat er bijvoorbeeld in dat bij spreiding van de bezuinigingen over meer typen infrastructuur het totale werkgelegenheidsverlies iets kleiner is en de effecten dan worden verdeeld over meer sectoren. Bij sterke structurele besparingen loopt het verlies echter op tot ruim 3400 manjaren vanaf 2015. Stevige bezuinigingen hangen boven de markt, omdat door de val van het kabinet geplande wegenprojecten mogelijk niet doorgaan.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. En waar betalen wij dan elke maand met z’n allen WEGENbelasting voor?!

  2. Inderdaad, waar betalen wij wegenbelasting voor?? Maar dat niet alleen de huidige geplande wegenprojecten zijn opgesteld om de vele fileproblemen op te lossen.
    Staat mij iets van bij dat file-leed de overheid ook veel euries kosten??? Vreemd