Ruim kwart bedrijven verwacht banenverlies

5

26 procent van de bedrijven voorziet de komende twee jaar gedwongen ontslagen. Ook hebben weinig bedrijven nagedacht over outplacement.

Dat blijkt uit onderzoek dat outplacementbureau Brand New Job onder 350 bedrijven liet verrichten door enkele studenten.

Oorzaken van die ontslagen zijn de bedrijfseconomische situaties van die bedrijven, zegt Frank Berends, directeur van Brand New Job. ‘Elke week lezen we in de krant wel dat bedrijven afdelingen of delen daarvan moeten afstoten, dat zien we hier terug. Dat we straks te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt, maakt kennelijk niet uit. Idealiter zou het verstandig zijn om mensen gewoon in dienst te houden, maar als de bodem van de schatkist in zicht is, moeten bedrijven de tering naar de nering zetten.’

Kosten besparen door outplacement

Uit het onderzoek blijkt verder dat 18 procent van de onderzochte bedrijven een overeenkomst heeft met een outplacementbureau of beschikt over een eigen mobiliteitsdienst. Voor de rest van de medewerkers is weinig tot niets geregeld. ‘Vaak wordt via een vaststellingsovereenkomst of via de kantonrechter een ontslagvergoeding betaald. Wanneer je zo’n vaststellingsovereenkomst snel en adequaat opzet, kun je veel geld besparen. Hoe korter het traject duurt, hoe minder kosten je kwijt bent aan doorbetaald loon.’
Met voortvarendheid valt sowieso veel geld te besparen, zegt Berends: ‘Wanneer je een helder traject opzet, dat kort duurt in plaats van maandenlang voortsleept, en waarover je helder communiceert met je personeel, dan weten je mensen waar ze aan toe zijn. Door maandenlange onzekerheid gaan mensen uiteindelijk verzuimen, wat nog veel meer geld kost. Een standaardtraject kost bij ons 4500 euro, maar dat geld is zo terugverdiend door onder meer de bespaarde verzuimkosten. Een andere tip is dat de outplacementkosten vaak fiscaal aftrekbaar zijn uit het opleidingsbudget.’

Sneller weer een baan vinden

Voor mensen die op zoek moeten naar een nieuwe baan, heeft Berends nog wel een tip: ‘Veel mensen hebben hun online presentatie nog niet op de nieuwe tijd aangepast. Daardoor wordt het zoeken naar een nieuwe baan bemoeilijkt. Als je als werkzoekende goed gebruikt maakt van social media, vergroot je je kansen op een baan enorm. Bijvoorbeeld door in je LinkedIn profiel de juiste woorden op te nemen: zo word je veel sneller gevonden en benaderd. Uit ons onderzoek blijkt dat 31 procent van de bedrijven gebruik maakt van social media om werknemers te benaderen, en dit worden er per dag meer. Werknemers moeten daarin mee.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

5 reacties

  1. Henk Duijn, arbeids- en organisatiepsycholoog op

    De arbeidsmarkt is door de huidige economische situatie over het geheel genomen betrekkelijk ongunstig voor werknemers die een alternatief voor de huidige baan zoeken.
    Het door werkgevers stimuleren van de zelfredzaamheid van (emanciperende) werknemers is vele malen beter dan hen in een soort slachtofferrol “afhankelijk” van z.g. bemiddelaars te maken.
    In de regel is het dan beter om te investeren in het versterken van de aanwezige kennis, kunde en vaardigheden van werknemers dan in vormen van (dikwijls frustrerende) arbeidsbemiddeling in een markt met zeer beperkte mogelijkheden.
    Het vergroten van de “employability” maakt dat werknemers zich beter kunnen profileren, enerzijds bij het behoud van een baan (of functie) en anderzijds bij de vraag naar personeel op de arbeidsmarkt in het algemeen.
    Zeer belangrijk is dat werknemers weten waar ze goed in (kunnen) zijn en waar zij voor zichzelf kansen (en mogelijkheden) zien. Hierbij kunnen zij uitstekend door professionals (ook uit de eigen organisatie) worden geholpen.
    Gebruik maken van het persoonlijke netwerk en het benutten van sociale media kan vervolgens bijdragen aan het scheppen van kansen en mogelijkheden.
    Hoewel een aantal bemiddelaars werknemers die hun baan verliezen nadrukkelijk stimuleert om zelfstandig ondernemer (ZZP-er) te worden heeft dit in de praktijk al vele malen geleid tot grote problemen voor de werknemers in kwestie. Dikwijls door de onbekendheid met aspecten van het ondernemerschap.
    Ik zal nimmer de outplacement adviseur vergeten die zei: “als er gebrek aan banen is, kun je – net als ik – altijd nog outplacementadviseur worden”.

  2. Wilga Janssen op

    En alhoewel te laat voor mensen die nu in een ontslagronde terecht komen, zou het mooi zijn als mensen (liefst gestimuleerd door hun [werk]omgeving) zelf elk jaar nadenken over het optimaliseren van hun werkvermogen. Juist in tijden dat het economisch goed gaat. En daar ook naar handelen, elk jaar je vak bijhouden, verdiepen en verbreden. Je netwerk bijhouden, verdiepen en verbreden. Op tijd zien wat er op het vakgebied en de markt gebeurt zodat je daar op in kunt spelen.

    Tegelijkertijd zou ik wel wat willen lenen van het Deense model. Zodat de input van beide kanten (individu en omgeving) blijft komen.

  3. schaduwfractielid op

    Laat de SW-bedrijven integreren, en stoot werk af als je die order niet kan volbrengen.

    Laat SW-bedriven integreren.

  4. Gelukkig doen we het in NL heel goed, hoor ik voortdurend op tv. En hebben we een lage werkloosheid. Het gaat prima. De ene dag. En de andere dag lees je dat het slecht gaat. En dan weer goed. Dan weer slecht. Ik denk dat we zo langzamerhand in een situatie komen dat het oprecht niemand meer ene zier interesseert hoe het gaat of wat een ander ervan vindt. Of ben ik de enige ?

  5. Steven Tolsma op

    Medewerkers die boventallig raken moeten opnieuw op zoek naar een baan. Zij moeten hun krachten meten met de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. Dat valt niet mee. De manier van solliciteren is veranderd. De brief is vervangen door de email, de krant is vervangen door social media en het aantal sollicitanten is enorm. Via Brand New Job wordt een uitstekende begeleiding geboden, waarbij medewerkers binnen 4-6 maanden weer aan een nieuwe baan worden geholpen. Met resultaatgarantie!