Robotisering vlot niet in Nederland

2

Al enige jaren wordt vanuit verschillende hoeken geroepen dat robots menselijk werk kunnen en zullen overnemen en wordt er door sommigen zelfs gesteld dat robots een bedreiging vormen voor de helft van de beroepsbevolking. Uit onderzoek blijkt nu dat dit in Nederland heel erg meevalt: slechts 1 à 2 procent van de Nederlandse bedrijven heeft de afgelopen twee jaar robots geïntroduceerd op de werkvloer.

Arbeidssocioloog Fabian Dekker van de Erasmus Universiteit heeft onder ruim duizend bedrijven onderzoek gedaan naar de robotisering in Nederland. Hij heeft onderzoeksbureau TNS Nipo gevraagd om onder bedrijven te peilen welke technologische vernieuwingen zij de laatste twee jaar hebben doorgevoerd. Eén op de vijf bedrijven bleek nieuwe technologie geïntroduceerd te hebben in de vorm van ict-toepassingen en bijvoorbeeld beveiligingssystemen of nieuwe smartphones en slechts 0,8 procent heeft de afgelopen twee jaar robots in gebruik genomen.

Marginale rol robotisering

Waar wordt die marginale rol van robotisering door veroorzaakt op de Nederlandse werkvloer? Geld en de structuur van de economie zijn volgens Dekker een belangrijke verklaring. ‘Nederland kent veel mkb-bedrijven, waarvoor de kosten van robots nog altijd hoog zijn. En Nederland kent geen grootschalige auto-industrie, waar industriële robots relatief vaak voorkomen.’ Wel zijn er in Nederland al een aantal uitzendbureaus die robots verhuren aan mkb-bedrijven die niet de financiële middelen hebben om zelf een robot te kopen.

Maar volgens Dekker spelen ook culturele overwegingen een rol. Niet alleen hebben ouderen in verpleeghuizen bijvoorbeeld gewoon liever mensen naast hun bed staan, ook zijn sommige bedrijven bang om hun eigen verdienmodel te ondergraven. Schoonmaakbedrijven factureren bijvoorbeeld op basis van manuren en als een robot eerder klaar zou zijn met schrobben, dan betaalt te klant minder uren. Kleinere bedragen om te factureren dus. En de laatste tegenwerping betreft de juridische kant. Want wie draagt er verantwoordelijkheid bij een ongeval met een robot?

Digitalisering bedreigt werkgelegenheid

Volgens Dekker zijn het dus ook niet de robots die een grote bedreiging vormen voor de werkgelegenheid in Nederland, maar digitalisering. ‘Het is het internet en het gebruik van nieuwe software die momenteel de opkomst mogelijk maken van digitale platformorganisaties en nieuwe arbeidsverhoudingen, zoals Uber in de taxibranche. En het is digitalisering die de bijl zet aan veel administratieve taken, zoals in het bank- en verzekeringswezen. Van een exponentiële groeiontwikkeling van robots is op dit moment geen sprake en het is vooralsnog de vraag of dit in de toekomst wel het geval zal zijn’, aldus Dekker.

Bron: Volkskrant.nl

Lees meer: Robotisering al verder dan gedacht en Hoe we ons voelen als robots ons werk overnemen

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Pauline van Die op

    Interessant onderzoek! Robotisering laat dus nog even op zich wachten en dit zal de werkgelegenheid in de nabije toekomst nog niet gaan beïnvloeden. Toch wil ik even belichten dat robotisering niet direct de ?vijand? is van de werkende mens. Ze kunnen namelijk goed naast elkaar bestaan en zelfs een aanvulling op elkaar worden. Kijk bijvoorbeeld naar de callcenterbranche. Met de komst van robots veranderen processen wat betreft schaalbaarheid, nauwkeurigheid en kosten. Customer care agents kunnen met behulp van machine learning snel anticiperen op moeilijke vragen, doordat de software de juiste informatie ophaalt, deze per onderwerp organiseert en beschikbaar stelt via een icoon op het beeldscherm. Tegelijkertijd wordt het gesprek opgenomen en opgeslagen. Agents zijn hun tijd dus niet meer kwijt aan het zoeken naar de juiste informatie en het managen van meerdere softwareapplicaties, maar kunnen deze tijd volledig gebruiken om de klantbeleving te optimaliseren. Het is hierdoor niet langer noodzaak om de agent te voorzien van een uitgebreide training om de juiste antwoorden op de vragen van klanten te vinden. Dit biedt een verbeterde productiviteit, betere marges en meer efficiëntie.

    Leon van Adrichem
    VP CallCenter Tecnology Europe & APAC bij Xerox Services

  2. Leon van Adrichem op

    Interessant onderzoek! Robotisering laat dus nog even op zich wachten en dit zal de werkgelegenheid in de nabije toekomst nog niet gaan beïnvloeden. Toch wil ik even belichten dat robotisering niet direct de ?vijand? is van de werkende mens. Ze kunnen namelijk goed naast elkaar bestaan en zelfs een aanvulling op elkaar worden. Kijk bijvoorbeeld naar de callcenterbranche. Met de komst van robots veranderen processen wat betreft schaalbaarheid, nauwkeurigheid en kosten. Customer care agents kunnen met behulp van machine learning snel anticiperen op moeilijke vragen, doordat de software de juiste informatie ophaalt, deze per onderwerp organiseert en beschikbaar stelt via een icoon op het beeldscherm. Tegelijkertijd wordt het gesprek opgenomen en opgeslagen. Agents zijn hun tijd dus niet meer kwijt aan het zoeken naar de juiste informatie en het managen van meerdere softwareapplicaties, maar kunnen deze tijd volledig gebruiken om de klantbeleving te optimaliseren. Het is hierdoor niet langer noodzaak om de agent te voorzien van een uitgebreide training om de juiste antwoorden op de vragen van klanten te vinden. Dit biedt een verbeterde productiviteit, betere marges en meer efficiëntie.

    Leon van Adrichem
    VP CallCenter Tecnology Europe & APAC bij Xerox Services

Reageer