Premieanalyse bespaart werkgevers premiekosten

1

Bedrijven dragen soms ongemerkt teveel sociale premies af aan het UWV.

Salaris- en HR-dienstverlener ADP ontwikkelde daarom een service om deze premies voor werkgevers terug te vorderen.

Het bedrijf is daar volgens Roland de Wit, manager communicatie, dit jaar mee begonnen: ‘Tot 2006 heeft uitkeringsinstantie UWV in veel gevallen geen rekening gehouden met eventuele vrijstellingen of kortingen op de sociale premies (zoals Ziekenfonds, WAO en WW) die werkgevers afdragen. Veel organisaties hebben over die periode dus teveel betaald. In de meeste gevallen is het teveel betaalde bedrag terug te vorderen bij het UWV. Het lastige daarbij is dat je wel veel dingen moet regelen en gegevens moet nazoeken. Het UWV maakt het je in dat opzicht niet makkelijk. Wij hebben toen gezegd: de meeste gegevens hebben wij al in huis, laten wij kijken of we dat geld voor onze klanten kunnen terugvragen. Door de schaalvoordelen is het voor ons makkelijker om dat te doen. We voeren de scan uit op basis van no cure-no pay, als het UWV iets terugbetaalt houden wij een klein percentage daarop in. Ik kan niet zeggen hoeveel, om concurrenten niet wijzer te maken.’

Enkele honderden

Inmiddels hebben ongeveer duizend bedrijven van de dienst gebruik gemaakt. Bij ca 12 procent daarvan konden daadwerkelijk premies teruggevorderd worden. ‘Gemiddeld werd € 6.000 per klantnummer teruggevorderd, waar een groep klanten slechts enkele honderden euro’s terugkreeg, maar er ook uitschieters tot enkele tienduizenden euro’s waren. Zelfs voor kleine bedrijven hebben we het dus niet over tientjes, het kan heel hard gaan.’

Gedifferentieerde premiecontrole

Het succes van de premieanalyse is aanleiding voor een nieuw project: de gedifferentieerde premiecontrole. Werkgevers ontvingen eind november 2009 de WGA-premiebeschikking over 2010 van de Belastingdienst. Dit is de premie voor de uitkering van mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn. In vrijwel alle gevallen valt deze premie 30 tot 60 procent hoger uit dan in 2009. ADP controleert of de toegekende WAO- en WIA-uitkeringslast correct is vastgesteld. Wanneer blijkt dat deze te hoog is, dient ADP een verzoek in om de bedragen terug te vorderen en de premie aan te passen.

‘We hebben aanwijzingen dat het UWV ook hierin fouten heeft gemaakt. We hebben in elk geval het idee dat het de moeite loont om hier in te duiken. Bij de eerste klanten waarvoor we dit uitgevoerd hebben is alleen over 2010 al een fors bedrag teruggevorderd. Het betreft hier een andere premie (WGA), waarbij we tot 2004 terug kunnen gaan. Als we voor een organisatie over de afgelopen 7 jaar premie terug kunnen vorderen, dan kan het resultaat voor onze klant fors oplopen.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Lees ook:

en meer …

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Het succes van premieanalyse is aanleiding voor een nieuw project…… Ik vraag me af of ADP ook deze keer weer de onderzoeken laat uitvoeren door Aon. Immers de zgn premieanalyse werd niet door ADP zelf maar door Aon uitgevoerd. Bijzonder dat Aon als verzekeringsmakeaar klaarblijkelijk meer kennnis in huis heeft dan de specialisten van ADP. Niet echt objectief dit artikel. Enerzijds laat men slechts een partij aan het woord, terwijl er veel kleinere, partijen zijn die zich bezighouden met deze dienstverlening. Anderzijds wordt er met geen woord gerept over de privacygevoelligheid in deze. Immers uit dergelijke onderzoeken komen de medewerkers met een vlekje uit het niets boven water. Bovendien dient de onderzoekende partij inzage te verkrijgen in de personeelsdossiers, waar de medewerkers zelf mede-eigenaar van zijn. Vraag me hardop af, in het kader van de privacy, of een werkgever de OR en het personeel op de hoogte brengt van het feit dat een derden (ADP), of in dit geval mogelijk zelfs een vierden(Aon), in de personeelsdossiers gaat lopen spitten. Waarom ADP zich nu pas meldt als speler op deze nichemarkt is mij een raadsel en over het no cure, no pay tarief wil men niets kwijt. Niet echt transparant en helder, zowel de dienstverlening als het artikel……..