‘Ouderen gebruiken vaker social media voor nieuwe baan’

2

Werkgevers die ouderen willen werven, doen er goed aan om social media in te zetten. Jongeren zijn via Facebook, Twitter en LinkedIn nauwelijks te bereiken.

Dat blijkt uit de Social Media Enquête over Talent Management (SMETM).

Dat ouderen veel vaker social media gebruiken, is niet verrassend volgens Helma van den Berg van de HEMA academie: ‘Ouderen weten dat ze in de huidige arbeidsmarkt veel meer uit de kast moeten trekken dan voorheen. Ze realiseren zich dat ze in een beperkt kringetje zitten en dat het nodig is om meer om zich heen te kijken. Jongeren (iedereen onder de dertig) hebben minder het idee dat ze de boer op moeten om een baan te vinden. Daarbij speelt ook mee dat het voor jongeren in deze markt überhaupt makkelijker is om een baan te vinden. Zij kunnen nog afgaan op adviezen en indrukken uit hun omgeving.’

Corporate website

Uit de enquête blijkt verder dat het werven via de eigen organisatiesite van alle kanalen verreweg het meest populair is bij werkgevers. Op de vraag welke tools organisaties inzetten om nieuwe medewerkers aan te trekken, antwoordt 60 procent van de respondenten dat hiervoor de eigen website en/of de werkenbij-site wordt ingezet.
De combinatie tussen social media en de corporate website is ideaal, zegt loopbaandeskundige Fiona Stoop: ‘Ik raad iedereen aan om zich serieus te verdiepen in de mogelijkheden van social media. Het is de bevlieging voorbij. Overigens zijn filmpjes helemaal de toekomst, dus áls je je dan toch verdiept in social media, denk dan daarbij meteen na over hoe het gebruik van YouTube filmpjes kan bijdragen aan de werving van nieuwe medewerkers.’

Vreemd gaan

Voor werkzoekenden zit de arbeidsmarkt wellicht op slot, werkgevers kunnen relatief makkelijk aan nieuwe mensen komen. Zo blijkt 36 procent van de werkenden te kijken naar vacatures bij andere organisaties. Een op de drie wil de huidige organisatie verlaten wanneer hij of zij elders betere kansen krijgt.  Volgens aldus Xander Lub, hoofddocent bij de Hospitality Business School van Saxion Hogeschool gaat het over de impliciete verwachtingen die de werkgever en werknemer van elkaar hebben. ‘Hoe beter die verwachtingen vervuld worden, hoe meer werkgever en werknemer bereid zijn zich voor elkaar in te zetten’.

Een druk op de knop

Verder blijkt dat een op de drie sollicitanten het liefst met een LinkedIn-profiel op een openstaande vacature reageert. Volgens Jacco Valkenburg, oprichter van Recruit2, is dat opvallend omdat nog maar weinig organisaties die mogelijkheid kennen. ‘Men wil graag met één druk op de knop reageren, maar vergeet regelmatig het profiel compleet te maken waardoor de eerste kennismaking nog niet optimaal is. Toch wordt solliciteren via LinkedIn een must, zeker met de opkomst van smartphones.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Een blik op de verscheidene P&O websites en er wordt al snel duidelijk dat er werkelijk niet ??n andere discipline is waar de berichtgeving (onderzoeken) zo tegenstrijdig is.

  2. Onmiskenbaar prachtig, de digitale media. Maar hoe “sociaal” zijn ze werkelijk? Recruiters googelen een slag in de rondte en assembleren een tweedimensionaal beeld van een mogelijke kandidaat zonder werkelijk te verifieren of dat beeld juist is. Informatie wordt uit zijn context geknipt en geplakt in een kader dat daarvoor niet bedoeld is. Als vervolgens “het systeem” de selectie verricht moet je je echt zorgen gaan maken. Roept associaties op met de bancaire wereld, de ‘dealing room’ , waarin op systemen werd vertrouwd, waarvan steeds minder gebruikers begrepen hoe die echt werkten. Hoe dat heeft uitgepakt ervaren we nu. Zo ver mogen we het niet laten komen in het domein van werving en selectie. Tot slot: menig opgepimpt Youtube filmpje hoort thuis in de categorie “Keeping up appearances”. Dus, professionele recruiter, zet de media gerust in, maar houd je hoofd erbij. Da’s nooit verkeerd.