Online klagen over baas neemt toe

0

Steeds meer (oud-)werknemers zijn bereid om online te klagen over hun werkgever. En door de technische mogelijkheden wordt dat nog makkelijker ook. Organisaties die graag nieuwe mensen willen aantrekken, doen er daarom goed aan om extra in hun personeel te investeren.

Dat alles blijkt uit onderzoek van HR consultancy-bureau Lee Hecht Harrison Penna.

Een op de vijf werknemers (tussen 35 en 54 jaar) heeft online weleens geklaagd over een huidige of vorige baas. Onder millennials is dat aantal (met een op de vier) nóg hoger. Het neemt de laatste jaren bovendien toe, waarschijnlijk deels omdat er steeds meer technische mogelijkheden voor zijn.

Serieus nemen

Dat kan een flink risisco vormen voor werkgevers, omdat maar liefst 75 procent van de werkzoekenden aangeeft actief op zoek te gaan naar ‘recensies’ van potentiële werkgevers voordat ze solliciteren.

Ongeveer een op de drie zegt bovendien serieus naar die meningen van anderen te luisteren. Ook hier geldt: jongeren weer ietsje vaker dan ouderen.

Online klagen: nieuw gevaar

Op zich is dit natuurlijk niet helemaal nieuw: mensen klagen over hun baas al zolang als dat er banen bestaan. Het verschil is nu alleen: met één druk op de knop kunnen honderden en soms wel duizenden mensen je klacht lezen. Sites als Glassdoor en Indeed maken het steeds makkelijker om grieven te delen. Of anders bekeken: ze maken de arbeidsmarkt transparanter voor werknemers.

Neem deze (random) recensie over een Brits bedrijf: ‘Vreselijke leidinggevenden met een slechte werkhouding. Een kliekje wat het voor het zeggen heeft, en pesttechnieken die het gebruikt op lagere werknemers.’

Arbeidsmarkt

De gevolgen voor de arbeidsmarktpositie van bedrijven is groot, zegt de CEO van LHHP Nick Goldberg. ‘Dit soort feedback wordt steeds belangrijker bij het managen van je employerbrand. Zeker omdat je deze uitingen niet in de hand hebt, en mensen elkaars feedback serieuzer nemen dan een van jouw eigen reclamecampagnes. Negatieve aandacht kan er zo écht voor zorgen dat het moeilijker voor jou als bedrijf wordt om nieuwe talenten te werven. Hier ligt dus een nieuwe taak voor HR: niet alleen zorgen dat mensen het naar hun zin hebben bij een bedrijf, maar er ook voor zorgen dat áls ze weggaan, dat in een prettige sfeer gebeurt.’

Bron: Lee Hecht Harrison 

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer