Nieuw gevaar op werk: technostress

6

Werknemers worden meer gehinderd door ‘technostress’. De druk op werknemers om altijd bereikbaar te zijn zorgt steeds vaker voor fysieke en psycho-sociale klachten. Dat blijkt uit een eerste verkenning van de FNV en de Universiteit van Amsterdam naar het fenomeen.

De UvA deed literatuuronderzoek naar technostress en de FNV stelde de leden vragen op internet. Hoewel het hier om een eerste verkenning gaat, zijn de uitkomsten wat de FNV betreft opmerkelijk.

Mobieltje

Er is een groeiende groep werkenden die hun mobiele telefoon ook buiten werktijd frequent checkt. Uit de peiling blijkt dat meer dan 20 procent het mobieltje meer dan 6 keer per dag buitenwerktijd raadpleegt. Een kwart van de respondenten gebruikt de mobiele apparatuur meer dan 6 keer per uur.
Zo’n 33 procent van de werknemers geeft aan dat het werk er door mobiele apparatuur niet gemakkelijker op is geworden. Integendeel, op de drie werknemers vindt dat het werk complexer en intensiever is geworden met de komst van mobieltjes. Iets dat ook uit de literatuurstudie blijkt.

Afspraken

Werknemers geven in meerderheid, bijna 60 procent, aan dat er afspraken moeten worden gemaakt in het bedrijf over het versturen van werkgerelateerde berichten buiten werktijd. Volgens de FNV is er een duidelijke behoefte om ‘de eigen tijd’ van ‘werktijd’ te onderscheiden.
‘Het is namelijk de vraag of de voortdurende verstoring van mobieltjes de noodzakelijke ontspanning ten goede komt. Je moet iedere keer opnieuw opstarten en ‘terugschakelen’ naar hetgeen je aan het doen was’, aldus vicevoorzitter van FNV in Beweging, Leo Hartveld.

RSI

Ook blijkt dat de laptop terrein verliest en steeds meer handelingen op de telefoon worden gedaan, misschien wel overmatig. Voortdurend werken op deze kleine apparatuur geeft nieuwe gezondheidsrisicos, waaronder een vergrote kans op RSI-achtige klachten en concentratieverlies.

Hartveld: ‘Het lijkt erop alsof steeds meer werknemers de hele klok rond worden geconfronteerd met meldingen uit I-pads, I-phones en andere smartphones. Zij voelen een constante druk om hierop te reageren. Vaak betreft het werkmails, vragen van collega’s, opdrachten, doorgeven van vergaderdata, enz. De kans bestaat dat werknemers deze druk als ‘dat hoort er nou eenmaal bij’ gaan ervaren en daar kun je je vraagtekens bijzetten.’

De FNV zal de uitkomsten voorleggen aan deskundigen en wil een discussie zoals die in Duitsland al aan de gang is. ‘Daar verbieden bedrijven rond de kerst om berichten te verzenden vanuit het werk. Het was de Duitse minister van binnenlandse zaken die stelde dat de mens weer de regie moet krijgen over de techniek, in plaats van andersom. Dat wil de FNV ook.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

6 reacties

  1. Taco Luiken op

    Ik ben zeer blij met aandacht voor de wijze waarop continue wordt gecommuniceerd. Het hoeft m.i. niet altijd negatief te zijn, maar structureel is het maar zeer de vraag wat de gevolgen zijn. Nader onderzoek onder jongeren tot 18 jaar kan mede uitwijzen wat de gevolgen op lange termijn kunnen zijn. Zij kijken immers vaker “naar beneden” dan om zich heen. Nu zijn digital natives anders opgegroeid dan digital immigrants, maar gevolgen voor gedrag, gemoedsrust en lichamelijk functioneren zullen er zeker zijn. Succes met de vervolgstudie.

  2. Douwe van Sinneging op

    Goed dat hier over gepraat wordt. Ook ik merk om me heen dat vrienden en collega’s hinder ondervinden van het altijd bereikbaar (moeten/willen) zijn. Tijd voor minder digitale aandachtslurperij?

    @auteur; FIY, we schrijven ‘iPad’ en ‘iPhone’.

  3. Volgens mij worden de gevolgen van het bereikbaar zijn door nieuwe technieken en een verwachtingspatroon van anderen dat jij reageert idd flink onderschat. Positief dat als dit met (meer) feiten onderbouwd wordt er afspraken gemaakt kunnen worden voor de werkgevers en werknemers. Jammer dat dit al niet vanzelfsprekend is voor medezeggenschapsraden + ondernemingsraden + HR + werkgevers om afspraken voor te maken.

  4. Katinka van den Berg op

    Vanwege alle stress die deze tijd met zich meebrengt heeft 12% van generatie Y slaapproblemen waardoor stress toe zal nemen en er een hoog risico is voor burnout. Het aan banden leggen van mobiel en flexibel werken staat haaks op nieuwe manieren van werken en leven die past bij deze tijd. De werkgever kan in samenspraak met de werknemer bekijken wat het werk inhoudt en hoe en wanneer er gewerkt wordt. Indien er een hoog niveau van stress is kan er ook gekeken worden naar hoe deze werknemer met zijn tijd omgaat (Time management) en kan indien wenselijk hiervoor een online programma aanbieden.
    Dus: niet aan banden leggen, maar bewust in gesprek met het individu wat die nodig heeft.
    Katinka van den Berg, Directeur Context at Work

  5. Anthony Robben op

    Maar gaat het om het bereikbaar MOETEN zijn of bereikbaar WILLEN zijn? Bij veel mensen om mij heen, merk ik dat het gaat om bereikbaar WILLEN zijn en niet zozeer MOETEN.

    Zelf heb ik een tijd geleden besloten om de werk- en priv?mail niet meer als pushmail (met een geluidje) te laten binnenkomen, maar te checken op het moment dat het mij uitkomt.

    Hetzelfde geldt voor het “ballonetje” in de mail. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit mensen niet afleid, wanneer ze met ander werk bezig zijn.

    Dus voor een groot gedeelte heeft eenieder het zelf in de hand (m.i.).