‘Na kredietcrisis kan in organisaties personeelscrisis volgen’

0

Wanneer de economie weer aantrekt, kunnen veel organisaties te maken krijgen met een tweede crisis.

Omdat steeds meer mensen hun baan behouden terwijl ze eigenlijk weg willen, kan dat tot problemen leiden wanneer de arbeidsmarkt weer aantrekt. Dat zegt Guido Heezen, directeur van Effectory, op basis van onderzoek naar loyaliteit en betrokkenheid.

Uit het onderzoek blijkt dat de loyaliteit van medewerkers is toegenomen van een 6,9 vlak voor de crisis tot een 7,3 in 2010. Tegelijkertijd blijkt dat het aantal niet betrokken medewerkers in 2010 verder is toegenomen ten opzichte van 2009.

Dat lijkt een contradictie, maar dat is het niet volgens Heezen: ‘Loyaliteit is gedefinieerd als: wel of niet van baan veranderen, betrokkenheid is de vraag of ze met hun hart werken. En wat we zien is dat steeds meer mensen terecht komen in het verkeerde kwadrant, dat zijn dus mensen die niet betrokken zijn maar wel blijven zitten in hun baan. Ze lijken dus loyaal, maar zijn het in feite niet. Er is sprake van een toenemende schijnloyaliteit. Deze ontwikkeling houdt één op één verband met de crisis: door de economische onzekerheid wachten mensen nog even met overstappen. Wel heeft het tot gevolg dat wanneer de echte crisis straks over is, er een personeelscrisis overheen kan komen: een grote hoeveelheid mensen gaat op zoek naar een andere werkgever. Dat gevaar is overigens groter wanneer je werkt met talenten, dan wanneer er vooral inwisselbare krachten werkzaam zijn.’

Posities blijven bezet

Volgens Guido Heezen, directeur van Effectory en HR-trendwatcher kan schijnloyaliteit een groot probleem zijn binnen een organisatie: ‘Posities binnen de organisatie blijven bezet door medewerkers die niet de juiste motivatie voor hun werk hebben en zich niet betrokken voelen bij de organisatie. De groei van de organisatie, qua prestaties en vernieuwing, stagneert hierdoor en betrokken medewerkers hebben minder kansen om door te groeien. Dat zorgt voor onvrede en demotivatie bij mensen die de organisatie juist vooruit willen helpen. Zij worden min of meer gedwongen extern naar nieuwe uitdagingen op zoek te gaan als binnen het bedrijf de doorgroeimogelijkheden dichtslibben. En zodra de arbeidsmarkt aantrekt, zijn schijnloyale medewerkers als eerste vertrokken. Daarnaast zijn schijnloyale medewerkers in de regel minder productief en door een negatieve invloed op werksfeer vindt dit ook zijn weerslag op de productiviteit van collega’s.’

Voorkomen

Volgens Heezen heeft P&O geen schuld aan de ontstane situatie, maar kan de afdeling er wel voor zorgen dat het geen kwalijke gevolgen heeft. Om schijnloyaliteit en demotivatie te voorkomen, moeten organisaties goed weten wat er op de werkvloer speelt: ‘Het is belangrijk om in de toekomst die mensen te behouden die juist het verschil maken voor de organisatie. Goed in contact blijven met medewerkers en hen op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen de organisatie en hun eigen rol is van cruciaal belang. Juist tijdens economische zware tijden. Uit de praktijk zien we dat dit vaak een ondergeschoven kindje is.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer