MKB-werkgevers staan gebruik social media toe

1

De meerderheid van ondernemend Nederland staat positief tegenover social media. Zij maken zelf gebruik van social media en laten hun werknemers vrij in het gebruik van social media.

Dit blijkt uit de nieuwste MKB Marktmonitor van uitzendbureau Unique en TNO.

Bijna driekwart van de MKB ers ziet social media als een kans. Ondernemers zetten social media het meest in om hun organisatie te profileren, voor salesdoeleinden en voor de werving van de nieuwe medewerkers. Van de ondervraagde ondernemers geeft 21 procent aan dagelijks actief te zijn op social media, een kwart van de ondernemers doet dat wekelijks.

Medewerkers

Een ruime meerderheid van de MKB-werkgevers (60 procent) laat de medewerkers vrij om tijdens werktijd social media te gebruiken. Daarnaast laat 24 procent van de werkgevers gebruik van social media wel toe, maar alleen voor zakelijke doeleinden. 16 procent van de werkgevers wil dat de medewerkers tijdens werktijd helemaal niet actief zijn op social media.

Om het zakelijk gebruik van social media in goede banen te leiden, is 18 procent van de ondernemers bezig met het ontwikkelen van een social media-beleid. Daarnaast heeft 18 procent reeds grove richtlijnen uitgewerkt en laat 9 procent van de ondernemers medewerkers bewust helemaal vrij.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Hans van Dongen op

    Het voor het werk of tijdens het werk (zonder grenzen of onder bepaalde voorwaarden) toestaan van het gebruik van Social Media is slechts de top van de ijsberg. Belangrijk aandachtspunt moet ook zijn met welke middelen (bedrijfseigendommen en/of prive-eigendommen) dat dan mag/kan geschieden, waarbij bijvoorbeeld de privacyaspecten de revue moeten passeren maar zeker ook de geheimhouding van bepaalde bedrijfsinformatie en de beveiliging van bedrijfssystemen zodat wachtwoorden en bedrijfsinfo niet zo maar op straat komen te liggen. Pak de zaken dus breder aan, en bespreek de zaken in een breder kader dan alleen “het gebruik van Social Media”. Een algeheel bedrijfseigen internetprotocol kan daar een hulpmiddel bij zijn.

    Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 17-2-2012