‘MKB loopt financiële risico’s door onwetendheid’

4

MKB bedrijven zijn slecht op de hoogte van wet-en regelgeving op terrein van werkgeversrisico’s, rechten van medewerkers, ziekte en verzuim. Dat blijkt uit de MKB Barometer personeelszaken, uitgevoerd door Markteffect in opdracht van payrollbedrijf Please.

Het onderzoek werd gehouden onder 400 MKB-ondernemers. Er werden meerkeuzevragen gesteld over situaties die dagelijks op de werkvloer voorkomen, die de ondernemers niet goed wisten te beantwoorden. Volgens Please kan dit gebrek aan kennis zorgen voor grote financiële consequenties voor werkgever en werknemer.

Aansprakelijk

Ruim 60 procent van de ondervraagden denkt niet verantwoordelijk te zijn voor een medewerker die gewond raakt tijdens een dagje meelopen , zoals wel gebeurt als het arbeidscontract nog niet getekend is. Slechts een minderheid weet dat de werkgever in dit geval de werkgever aansprakelijk is en de werknemer twee jaar lang moet doorbetalen bij een ongeluk. Ook denkt driekwart van de respondenten geen verplichtingen te hebben tegenover oproepkrachten waar geen werk meer voor is

Tijdgebrek

Volgens Hans van de Ven, directeur van het payrollbedrijf, bevestigt de PZ barometer het beeld dat binnen zijn organisatie leeft. Wij concluderen dat veel ondernemers vooral goed zijn in de werkzaamheden die gerelateerd zijn aan hun eigen branche en vak. De lastige bijkomstigheden zoals het goed regelen van je personeelszaken krijgen weinig tot geen aandacht. Deels is dat een kwestie van tijdgebrek, deels een kwestie van motivatie. De wet- en regelgeving op dit terrein verandert regelmatig en niet iedere ondernemer kan het opbrengen dat allemaal op de voet te volgen.

De MKB PZ Barometer is uitgevoerd door Markteffect onder 400 MKB bedrijven in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, Horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek. Het merendeel van de respondenten in het onderzoek heeft tussen de 1 en 10 medewerkers.

Lees ook: ‘Werkkostenregeling niet populair bij MKB’

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Avatar
    Andries Bongers op

    Opmerkelijk is dat ondernemers van kleine organisaties zo hun eigen logica hebben v.w.b. de regelgeving. De wet is niet altijd even logisch, maar helaas wel bindend. Alle informatie op het gebied van de arbeidsrelatie is te vinden op de gratis site van HR-Kiosk

  2. Avatar

    Nederland hangt van regeltjes aan elkaar. Het is voor kleine bedrijven waar vaak meerdere taken bij ??n persoon liggen niet bij te houden. En omdat de regelgeving in Nederland ??n grote brei is zijn er altijd wel weer bedrijfjes die jou kunnen vertellen hoe het allemaal wel moet. Natuurlijk met “bijbehorende” belachelijk hoge uurtarieven. Ondernemen in Nederland is geen sinecure.

  3. Avatar
    Cindy Neyndorff/NIOPS op

    Inderdaad zijn er veel regels in ons kleine landje. Maar we hebben helaas allemaal met de regelgeving te maken. En je niet houden aan deze regels kan je duur komen te staan.
    Een bedrijf kan een (parttime) medewerker aannemen die zich verstand van P&O heeft zodat hij/zij zich kan richten op de kerntaken.
    Of men kan een externe medewerker inschakelen. Dat kan ook op abonnement basis. Ik hoop toch echt dat een ondernemer hierin wil investeren.
    Je laat toch ook niet een fietsenmaker je auto repareren?

Reageer