Millennials willen zoveel mogelijk zien en proeven

0

Millennials, jonge werkenden die zijn geboren na 1980, kijken net even anders naar hun carrière als hun oudere collega’s. Het gaat ze minder om salaris en meer om een goede balans tussen werk en privé. Ook zijn ze telkens op zoek naar goede opleidingsmogelijkheden.

Eerder dit jaar presenteerde PwC het Millennialsonderzoek onder 4300 professionals in 75 landen. Met Gijs van Bussel, partner van PwC en als hoogleraar verbonden aan de Business Universiteit Nyenrode, kijken we naar de Nederlandse arbeidsmarkt.

Nederlandse Millennials zoeken ontwikkeling

‘Onze’ millennials onderscheiden zich van hun buitenlandse collega’s, die een goed salaris nog op de tweede plaats hebben staan als wordt gevraagd wat een werkgever aantrekkelijk maakt. In Nederland komt salaris niet eens voor in de top vijf. Hoe dit kan? Gijs van Bussel zegt dat Nederlandse Millennials anders in elkaar steken. ‘Op de eerste plaats willen ze graag samenwerken met inspirerende collega’s op belangrijke projecten. Daarnaast zijn ze leergierig, intern zoeken ze support voor meer training. Ze willen graag van rol wisselen binnen een bedrijf, omdat ze zoveel mogelijk willen zien en proeven.’

Opleidingsmogelijkheden

Op de vraag of Nederlandse werkgevers genoeg ruimte bieden voor verschillende opleidingsmogelijkheden, antwoordt Van Bussel met ja, maar nooit genoeg. ‘Het zou een thema moeten zijn van alledag, maar het gebeurt nu nog niet genoeg. Wel zijn er tal van initiatieven. Kijk bijvoorbeeld naar de internationale traineeships van Randstad. En de big four PwC, KPMG, Deloitte en E&Y zijn organisaties die veel investeren in opleiding en coaching.’

Welke trainings- en ontwikkelingsmogelijkheden
vinden Millennials wereldwijd belangrijk?
1  Werken met goede coaches en mentoren (28%)
2  Een andere rol in de organisatie om ervaring op te doen (21%)
3  Steun voor aanvullende academische training (19%)
4  Samenwerken met inspirerende collega’s aan belangrijke projecten (18%)
5  Formele lessen in een klaslokaal-setting (6%)
6  E-learning (5%)

Skills

Welke aspecten vinden Nederlandse Millennials belangrijk om goed te kunnen presteren in hun werk? Van Bussel: ‘Als je kijkt welke skills noodzakelijk zijn voor een baan, staan communicatieve vaardigheden bovenaan, net als in de rest van de wereld. Maar daarna volgt ‘passie & enthousiasme’, iets wat we wereldwijd pas op plaats vijf tegenkomen. Op de derde plaats staat ‘creativiteit en innovatief vermogen’. Het willen leren komt ook hier dus weer terug.’

Wars van hiërarchie

Wat verder opvalt: Nederlandse Millennials zijn wars van rigide hiërarchie en oude managementstijlen. ‘Vroeger was het devies: heb geduld en maak stap voor stap carrière. Nu willen jonge werknemers vol erin. Daarbij fouten maken moet gewoon kunnen. Niet dat ze neerkijken op de oude garde. 64 procent van de Millennials gaf aan nog veel te kunnen en willen leren van oudere collega’s.

Diversiteit en afwisseling

Wat ook uit het onderzoek naar voren kwam was dat ze ‘diversity & inclusion’ heel belangrijk vinden. Ze willen werken in een divers team waarin divers verder gaat dan enkel kleur en geslacht. Lukt je dat als bedrijf niet, dan kun je het in de toekomst heel zwaar gaan krijgen.’ Wat Van Bussel interessant vindt is dat in 2020 50 procent van de beroepsbevolking uit Millennials bestaat. Daardoor zullen de arbeidsvoorwaarden flink veranderen, verwacht hij. ‘Hoogopgeleide werknemers willen niet twintig jaar bij dezelfde werkgever blijven hangen. 20 procent verwacht meer dan zes werkgevers te hebben. Ook zullen ze een andere positie innemen ten aanzien van de werkgever.

Top 5: wat maakt een werkgever aantrekkelijk?
Internationaal
1  Carrièreontwikkeling (52%)
2  Beloning (44%)
3  Training & ontwikkeling (35%)
4  Secundaire arbeidsvoorwaarden (31%)
5  Flexibele werkmogelijkheden
Nederland
1  Carrièreontwikkeling (48%)
2  Secundaire arbeidsvoorwaarden (42%)
3  Flexibele werkmogelijkheden (33%)
4  Training & ontwikkeling (32%)
5  Internationale uitzending

Zzp’ers in loondienst

Millennials gaan lijken op zzp’ers, maar dan in loondienst. Zo willen ze zelf autonomie over hun eigen tijd en geld besteding houden, maar anderzijds moet de werkgever wel zorgen voor opleiding en ontwikkeling. Daar moeten we de komende tijd meer aandacht aan besteden en het concept achter de “zzp’er in loondienst” verder uitwerken. Dit kan in de toekomst bedrijven helpen op de (internationale) arbeidsmarkt’.

Hollandse nuchterheid

Wereldwijd denkt 67 procent van de Millennials dat ze het beter zullen hebben dan hun ouders. In Nederland is dit achtenvijftig procent. Opvallend is dat 32 procent wereldwijd verwacht het véél beter te krijgen. In Nederland is dit percentage slechts 13 procent. Waar komt dit grote verschil vandaan? ‘Mijn persoonlijke verklaring is dat Nederlanders het al lange tijd goed hebben. Ze zijn minder euforisch over de toekomst, maar realistisch. Noem het de Hollandse nuchterheid.’

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer