Kerstpakketten vullen als opstap naar arbeidsmarkt

1

Kerstpakkettenproducent Raymond van Egmond uit Hendrik-Ido-Ambacht laat het vullen en inpakken dit jaar over aan de inpakafdeling van de Dordtse Stichting De Hoop. Zo krijgen mensen voor wie de reguliere arbeidsmarkt geen kansen biedt een dagbesteding en perspectief.

Woensdag 21 november gaat het inpakken van start.

Geen woorden maar daden

Net als veel collega-ondernemers wilde ook Van Egmond maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Ik wilde al een tijd mijn handel een boost geven én iets doen voor het goede doel. Op een ochtend dacht ik: dit is het!’ Door zijn kerstpakketten in te laten pakken door cliënten van verslavingskliniek De Hoop, kan hij nu als ondernemer iets terug doen voor de maatschappij. ‘In Nederland hebben zat mensen het minder dan ik. Ik wil echt iets bijdragen aan de maatschappij. Geen woorden, maar daden.’

Structuur en eigenwaarde

‘De één pakt wel honderd pakketten in, de ander maar één’, vertelt Desiree de Kort van de inpakafdeling. Deze afdeling is een onderdeel van De Hoop MaatWerk. Iedereen op deze afdeling werkt er op zijn eigen tempo. ‘Het belangrijkste wat de mensen hier leren, is vasthouden aan structuur. En mensen leren hier ontdekken wat hun talenten zijn. Als je weet wat je kunt, red je het makkelijker in de buitenwereld. Mensen halen uit deze dagbesteding een stuk eigenwaarde’.

Leren volharden

Normaal gesproken maken mensen op de MaatWerk-afdeling spullen voor de verkoop. Nu komt er dus een inpakklus aan: de kerstpakketten van Van Egmond. Daar gaan ze met z’n allen voor. ‘Niet iedereen vindt inpakken even leuk. Maar die mensen leren hierdoor dat je in het leven soms dingen moet doen waar je niet zo’n zin in hebt. We gaan het gewoon met elkaar doen en we zorgen ervoor dat we de opdracht samen klaar krijgen. Het leren van volharding is belangrijk’.

AidTrade-keurmerk

People, planet en profit. In deze drie aspecten investeert Van Egmond Relatiegeschenken door deze beslissing. Mensen worden geholpen doordat ze een dagbesteding hebben en eigenwaarde ontwikkelen. Zo worden ze voorbereid op een terugkeer naar de reguliere arbeidsmarkt. De planeet wordt geholpen door de milieuvriendelijke producten die Van Egmond gebruikt. En als laatste gaat een deel van zijn opbrengst naar Stichting De Hoop. Daardoor mag Van Egmond het AidTrade-logo voeren, waarmee hij een officiëel erkend Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer (MVO) is.

‘Dit soort kleine organisaties hebben hulp nodig’, aldus Van Egmond. Met de bijdrage van zijn opbrengst kan Stichting De Hoop blijven doen waar ze sinds 1975 al mee bezig is: het bieden van hulp aan verslaafden. ‘Door mijn winst kan De Hoop nu weer meer doen voor haar cliënten. Het is een mooie win-win-situatie. Maar het belangrijkste is dat je echt iets goeds doet’.

Bron: Dordrecht.net

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Peggy Bressers op

    Klasse actie! Ben erg benieuwd naar de ervaringen van de mensen en uiteindelijk Raymond.