Juiste personeel in buitenland moeilijk te vinden

0

Bij het openen van een buitenlandse vestiging, zijn ‘Personeel’ en ‘Bedrijfsgebouwen’ de grootste struikelblokken.

Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Regus onder ruim 12.000 bedrijven.

Uit het onderzoek blijkt dat 53 procent van de bedrijven liever iemand uit het thuisland de honneurs in den vreemde laat waarnemen, terwijl 47 procent een lokaal iemand prefereert om namens het bedrijf zaken te doen. Bij allebei de strategieën zijn er voor- en nadelen, zegt Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Nederland.

Expats

Wanneer bedrijven een Nederlander meesturen naar het buitenland, zijn vaak de kosten een probleem: ‘Het is vaak ontzettend duur om iemand uit Nederland naar het buitenland te sturen. Het gezin moet mee, et cetera. Bovendien integreren expats minder in de lokale cultuur dan je zou willen. Vooral voor salesfuncties is het dan lastig om goed je werk te doen. Daarvoor moet je toch bekend zijn met het lokale netwerk en de gebruiken om succesvol te kunnen zijn.’

Lokale mensen

Maar ook wanneer je een lokaal iemand inhuurt, kunnen er lastigheden optreden. ‘Iemand kan wel aansluiten bij het lokale netwerk, maar dan is het contact met het hoofdkantoor weer lastiger. Iemand uit een Romaanse cultuur zal altijd minder goed samenwerken met iemand uit noordelijke landen. De normen en waarden zijn anders, de manieren van communiceren en informatie delen, et cetetra.’

Topmensen

Ook topmannen, net als salesfuncties, kun je beter lokaal invullen, zegt Eduard Schaepman: ‘Topmensen doen het beter wanneer ze zich in het lokale netwerk kunnen begeven. Een Britse topman bij een Nederlands bedrijf kom je ook niet in het circuit tegen. Maar als het gaat om vakinhoudelijke knowhow, om de kennis die er in iemands hoofd zit, dan kun je met evenveel gemak een lokaal iemand nemen. Een laborant bijvoorbeeld, doet zijn werk hier net zo goed als daar.’

Succesvoller

Uit het onderzoek blijkt verder dat bedrijven die op de internationale markten actief zijn, betere resultaten behalen dan bedrijven die zich alleen op de markt in eigen land concentreren. Deze bevindingen tonen aan dat een uitbreiding naar het buitenland gunstig is voor bedrijven.

In Nederland bestaat volgens Regus een grote kloof tussen de vooruitzichten van Nederlandse bedrijven die reeds internationaal actief zijn – waarvan 71 procent verder wil uitbreiden – en die van bedrijven die alleen op hun eigen markt focussen – waarvan slechts 26 procent in de komende jaren naar het buitenland wil uitbreiden.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.