Huisvesting tijdelijke arbeiders Maasvlakte

2

Het westelijk havengebied bij Rotterdam wordt de komende jaren overspoeld met duizenden tijdelijke arbeiders, die gaan werken aan projecten op onder meer de Tweede Maasvlakte, die nu nog volop in ontwikkeling zijn.

Port Project Services (PPS), bestaande uit huisvester United Homes, uitzender Randstad en de vervoerders Vipre en Aqualiner, buigt zich net als concurrent Hotel at Work over de huisvesting en het vervoer van nieuwe tijdelijke werknemers. Een overzicht van cijfers.

 
75 miljoen kruiwagens zand

Op dit moment worden per dag 75 miljoen kruiwagens aan zand gestort bij de Maasvlakte, aldus het Havenbedrijf Rotterdam. Naar schatting is de organisatie daardoor iedere dag 1 miljoen euro armer. Om de kustlijn te bouwen wordt met onder meer sleephopperzuigers zand opgespoten, waardoor een nieuwe kustlijn ontstaat. De eerste terreinen zijn volgens baggeraars Boskalis en Van Oord, die de Tweede Maasvlakte opspuiten, in 2011 bouwrijp. De eerste oplevering van voornamelijk containerterminals volgt in 2013.

 
Achtduizend arbeiders
Duizenden bouwlui gaan de komende 5 tot 7 jaar in het westelijk havengebied werken. Veel arbeiders komen uit landen als Spanje, Portugal en Polen en het oosten van Duitsland. De piek aan buitenlandse arbeidskrachten ligt volgens Willem Hoogendijk vanaf 2012 op zevenduizend tot achtduizend. Een deel daarvan wordt door uitzender Randstad geleverd. Volgens Randstad gaat het om ongeveer 25 procent van het totaal aan arbeiders.

 
Duizend woningen
PPS denkt ongeveer duizend woningen nodig te hebben om tijdelijke arbeiders in de buurt van de haven te kunnen huisvesten. Daarvoor heeft de organisatie tot nu toe contact gehad met vier tot vijf woningcorporaties. De arbeiders krijgen huizen in omliggende dorpen als Schiedam en Spijkenisse en in Rotterdam zelf. In elke woning is plaats voor vier tot vijf arbeiders. ,,Wij denken ongeveer 60 procent van de arbeiders die onder meer tijdelijk op de Tweede Maasvlakte gaan werken te helpen aan woonruimte”, aldus de initiatiefnemer van het project Willem Hoogendijk, tevens oprichter van United Homes. Concurrent Hotel at Work levert ongeveer 2500 slaapplaatsen op de Maasvlakte zelf.

 
Vier waterbussen
Voor vervoer kunnen de arbeiders naar verwachting rekenen op drie tot vier waterbussen van Aqualiner. ,,Elk schip kan twee- tot vierhonderd mensen vervoeren”, aldus directeur Gerbrand Schutten van Aqualiner. Het bedrijf zet daarvoor wat grotere schepen in. ,,Die schepen kunnen de zeestroming goed aan en daardoor is de reis voor onze passagiers comfortabel.” De pendeldiensten ontlasten de havensnelweg A15, die vanaf dit jaar wordt verbreed. De werkzaamheden gaan ongeveer zes jaar duren, met de nodige extra filevorming als gevolg.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. CJ van Slooten op

    Hierbij bie ik aan huisvesting voor buiten-
    landse werknemers op Citta Romana te hellevoetsluis en bevat
    3 slaapkamers – 6 x1 persoonsbedden
    1 of 2 badkamers, alles inclusief. wekelijkse schoonmaak, persoonlijke begeleiding. Prijs 2400 euro alles incl.

Reageer