Hoe wordt de organisatie een talentenmagneet?

0

Hoe hoog de werkloosheid ook is, aan sommige medewerkers, zoals software engineers, is altijd een tekort, aldus de CEO van een organisatie die op de arbeidsmarkt concurrentie ondervindt van o.a. Google, Facebook en Twitter.

Toptalent zoekt niet online

Veel werkzoekenden zoeken online naar een nieuwe baan. Maar de supertalenten hebben al een leuke baan en werken aan projecten die ze leuk vinden. Ze gaan zo op in hun werk en hebben het zo druk dat ze echt hun LinkedIn-profiel niet gaan bijhouden. Voor recruiters zijn ze dus moeilijk te vinden. Trouwens, toptalenten zijn niet bang dat ze hun baan verliezen. Ze gaan dus niet online een baan zoeken. In plaats daarvan zoeken ze naar ideeën, overtuigingen en een visie waar ze zich bij kunnen aansluiten. Dan starten ze een gesprek met diegene die die ideeën of die visie etaleert en zo komen ze aan hun volgende uitdaging.

Ga met talenten online in gesprek

Als je als organisatie de beste mensen wilt aantrekken zul je dus provocerende ideeën, verhalen of onderzoek online moeten zetten. Het inzetten van een blog is daarvoor het beste middel. Daarop kan gereageerd worden door die toptalenten die je wilt aantrekken.

Drie voorbeelden van content die volgens J.T. O’Donnell ervoor kunnen zorgen dat je in gesprek komt met toptalent:

  1. Vertel een succesverhaal van een collega in dezelfde branche of met dezelfde vaardigheden.
  2. Voorbeelden van innovatie door het breken van regels. Het ter discussie stellen van conventioneel denken binnen het vakgebied van het talent.
  3. Wedstrijden en initiatieven die het talenten uitdagen om hun vaardigheden aan te spreken en die leiden tot erkenning van hun talent.

Autoriteit =Talentmagneet

O’Donnell geeft het voorbeeld van Continuum dat onder andere heeft meegewerkt aan de creatie van Swiffer en de platte tv van Samsung. Op het blog van Continuum worden talenten in hun eigen taal aangesproken. Op het blog gaat het nooit over vacatures of het aannemen van talent. Het draait om inhoudelijke, soms provocerende, verhalen en ideeën. Bijkomend voordeel is dat talenten deze verhalen delen met hun (talentvolle) vrienden, zodat het bereik groter wordt. Door een dergelijk blog wordt autoriteit opgebouwd. Talenten zien dat hier andere talenten aan het werk zijn. Ze zien dat er uitdagende projecten zijn en vrijheid om met tegendraadse ideeën te komen. Van een dergelijke organisatie willen ze onderdeel uitmaken.

Magneet

Organisaties die een blog inzetten om hun employer brand te laden zetten content in om onder de aandacht te komen van talenten. Dergelijke content trekt talenten aan als een magneet. Talenten zullen zich verdiepen in de organisatie om op betekenisvolle wijze een conversatie aan te kunnen gaan. Het magneeteffect wordt nog versterkt door het feit dat talenten deze content in hun netwerk verspreiden, waardoor de organisatie continu onder de aandacht komt van nieuw talent. 

O’Donnell besluit met een waarschuwing. Organisatie die deze kostenefficiënte wijze van personeelswerving niet inzetten zullen in de toekomst worstelen met een pool van talenten die meer geeft om arbeidsvoorwaarden dan om de missie van de organisatie.

Dit artikel, inclusief links naar het blog van Continuum, is te vinden op de site fastcompany.com.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.