Het keuzemenu: HR from scratch

0

Sheila Sponselee is HR-manager bij Infotheek, een internationaal it-bedrijf dat met onder meer refurbished hardware juist tijdens de crisis goede zaken doet. Het bedrijf groeit met zo’ n acht medewerkers per maand. Een jaar geleden besloot Infotheek een professionele HR-afdeling op te zetten. ‘ Onze managers moesten hier wel even wennen, maar inmiddels hebben ook zij door wat ze aan HR hebben.’

UIT DE TIEN TOPICS KOOS SHEILA
:

  • Toekomst van HR
  • Cultuur
  • Development

TOEKOMST VAN HR

Voor mijn komst werden de HR-taken door de managers gedaan. Een groeiend bedrijf heeft een professionele HR-afdeling nodig, waarin de managers verantwoordelijk zijn voor het people management en HR de trainende rol voor die managers en medewerkers vervult. Afgelopen jaar hebben we gezorgd dat het administratief gezien allemaal goed loopt. Nu kunnen we ons meer gaan richten op het beleid. Ik zie niet alleen een professionaliseringsslag van onze HR-afdeling, maar ook voor HR in het algemeen. Vroeger was HR soft, dat is er nu wel af. Vooral in een salesorganisatie: je hoort gewoon met de cijfers te komen. HR-analytics worden steeds belangrijker. Onze managers moesten trouwens wel even wennen aan de komst van een HR-afdeling. In het begin liepen zij dan ook aan ons kantoor voorbij. Ze hadden echt dat administratieve idee van personeelszaken nog in hun hoofd. Maar inmiddels hebben zij door wat zij zelf kunnen hebben aan HR.

CULTUUR
Infotheek is een heel platte organisatie. Bij onze directie kun je gewoon binnenstappen met een idee. Ik denk dat wij deze cultuur danken aan het feit dat we in één bedrijf met heel verschillende mensen samenwerken aan eenzelfde organisatiedoel. Kort door de bocht kun je onze medewerkers in twee groepen verdelen: de salesmensen én de mensen van het warehouse. Deze groepen mensen werken beide op een heel eigen manier. Zo werken salesmensen met targets. Als die ineens een fantastische deal sluiten, moeten de mensen uit het warehouse wel een avond doorwerken. Samenwerking en elkaars werk begrijpen, is dus cruciaal. Hoewel dat al heel goed gaat in onze organisatie, blijven we daaraan werken.

DEVELOPMENT
We zetten sterk in op kennisdeling. Intern, maar ook extern. Salesmensen geven bijvoorbeeld gastcolleges op hogescholen en er komen regelmatig studenten op bezoek. Maar ook vinden we kennisdeling ontzettend belangrijk. Ons voltallige management heeft een management-developmentprogramma afgerond. En ook de medewerkers worden volop getraind. Ons bedrijfsmodel is vrij specifiek, dan moet je in feite ook erg bedrijfsspecifiek opleiden.

Meedoen? redactie@penoactueel.nl

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.