Generaties Y en X hebben elkaar hard nodig

5

Voor de generatie Y zijn internet en social media zeer belangrijk. Om te netwerken, als team samen te werken en voor marketingdoeleinden. Aangezien zij ermee zijn opgegroeid, kunnen ze de generatie X nog veel leren over de do’s en don’ts ervan. Maar andersom kan de Y-generatie ook nog het nodige leren van de ‘oudjes’.

Kort geleden nam ik deel aan een bijeenkomst van HR-professionals op de High Tech Campus in Eindhoven. Dit in het kader van HRM en Corporate Social Media. In deze technologisch hoogwaardige omgeving, die zich kan meten met Sillicon Valley, had ik een ontmoeting met een zeer gemotiveerde, acttienjarige studente van een MBO-business-school. Zij studeert energiemanagement in Tilburg en gaat binnenkort internationale stages lopen. Al met al nog niet zo opzienbarend.

Tot we een gesprek kregen over het korte filmpje dat we juist hadden gezien. Zij had dit filmpje gemaakt met enkele medestudenten. Hierin gaven de MBO-studenten aan hoe zij het gebruik en de toekomst van social media zien in combinatie met het Nieuwe Werken. Duidelijke taal die uitnodigde tot discussie. Want ja, hoe kun je de generatie Y beter begrijpen dan door met hen in gesprek te gaan?

Er werd duidelijk dat zij een grote rol voor social media en internet in het algemeen weggelegd zien. Met name om hun netwerk uit te bouwen, in teamverband te werken en om meer kracht aan zakelijke campagnes te geven.
Binnen hun werk wensen deze vertegenwoordigers van de generatie Y van hun werkomgeving vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid om hun afwisselende baan te combineren met gezin en recreatie. En omdat zij zijn opgegroeid met internet en social media, kunnen zij op hun beurt de generatie X de omgang en fijne kneepjes van internet en social media leren. Zeker ook belangrijk gezien de overflow aan informatie die menig 30-plusser al een burn-out heeft bezorgd.

Van de ‘oude garde’, geboren tussen 1961 en 1981, gaven ze aan, kan de Y-generatie motivatie, discipline en werkmentaliteit leren. Wat zij zeker ook van de oude rotten leren is hoe men zaken op gebied van milieu en grondstoffen niet moet aanpakken, mede doordat de babyboomers in hun ogen toch aardig wat fouten hebben gemaakt op dat gebied en met welke erfenis zij opgezadeld worden. Een aardige en verantwoorde wisselwerking tussen generaties lijkt me.

Op mijn vraag, met welke werkgevers en leidinggevenden zij al in gesprek waren hierover, volgde echter een korte stilte. Tot dusverre bleek het erg moeilijk te zijn om werkgevers te vinden die hun hierin gehoor geven of serieus nemen. Opmerkelijk, maar zij voelden zich als roependen in de woestijn, terwijl zij zoveel nieuwe kennis te bieden hebben. Nog opmerkelijker, omdat deze studenten eigenlijk met de armen wijd open staan om in contact te komen met werkgevers, om kennis en ervaring te delen en gevormd te worden.

Kortom, deze groep maatschappelijk verantwoorde en gemotiveerde studenten verdient het om gehoord te worden want binnenkort hebben we hen hard nodig.

Kees Kamsteeg, headhunter bij Kamsteeg Executive Search en trainer bij 2Work4U

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

5 reacties

  1. Kees, mag ik jou vraag hoe de garde heet die voor 1961 is geboren?
    Ik vind het overigens leuk dat jij de sociale media een warm hart toedraagt, maar ben jij in het bezit van onderzoeksresultaten naar het gebruik van social media bij ‘alle jongeren, generatie Y’?
    Tot op heden zijn mijn ervaringen met social media dat juist de ‘ouderen’ (ik heb zo’n hekel aan dit woord, ik praat liever over de ervaren praktijkmensen) juist uitgebreid en actief bezig zijn op social platforms. Overigens wel de mensen die vanuit hun professie (communicatie, hr en voornamelijk zzp) de discussies in te vliegen en te benadrukken. Op 7 april jl. hadden wij een World Caf? over deWat betekent 2.0 voor de kennis en kunde ?n kwaliteit van een communicatie professional?, waar toch weer (pijnlijk?) bleek dat jongeren (studenten!) nog geen profiel hadden op Linkedin, twitterden etc.
    Ik hoeverre moet ik dan jouw berichtje lezen/zien?

  2. Nico van Tongeren op

    @Jenny: Dit bericht gemist?
    communicatie.blog.nl/opmerkelijk/2011/04/20/nederlandse-kinderen-meest-actief-op-social-media

    70% van de Nederlandse kinderen tussen negen en twaalf jaar heeft minimaal ??n persoonlijke pagina op een social netwerksite. Daarmee zijn ze koplopers in Europa.

    Het gaat er niet zo zeer om of de jeugd op LinkedIn zit of juist op Facebook. Waar het om gaat is dat ze gewend zijn om te communiceren (kennis delen en zich daarmee profileren/netwerken) via online platforms.

  3. @Jenny heeft helemaal gelijk. Zelden zoveel geleuter bij elkaar gezien. De generatie van voor 61 (dus 50- tigers) zijn kennelijk in de visie van Kamsteeg dan de “stokoude garde”. Mind you dat het merendeel van de de executives en officers in dat contigent vallen; zeg maar de lui die in het bedijfsleven doorgaans de pilons uitzetten. Een headhunter zou daar wel met wat meer respect over moeten uitdrukken. Vraag me overigens af waarom we mbo-ers eigenlijk studenten zijn gaan noemen. Studenten zijn lieden die een universitaire studie volgen. Voor anderen kan het voorvoegsel worden gebruikt: MBO- of HBO studenten. Een discussie met de ene student is dus de andere niet als dit niet duidelijk wordt gemaakt. Dat 70% van de NL kinderen op een social netwerk site zit lijkt me niet relevant. Dat doen ze vooral uit verveling en/of omdat ze te lui zijn om een boek of een krant te lezen. Er is geen spoor van bewijs dat die kinderen daardoor betere kansen in het leven hebben. Mogelijk is het tegendeel waar. Kennis delen en profileren doe je veel beter door opleiding en training. Alle energie die je daarin steekt om zo ver mogelijk te komen betaald zich veelvoudig terug.

  4. @ rudolfo >Alle energie die je daarin steekt om zo ver mogelijk te komen betaald zich veelvoudig terug.

    Kennelijk heb je zelf niet veel energie gestopt in je opleiding, aangezien je de basis van de Nederlandse taal niet eens onder de knie hebt. Duidelijk een geval van “De beste stuurlui staan aan wal”. Als je tenminste begrijpt wat er met die uitdrukking bedoeld wordt…

  5. Tony de Bree op

    Kees, ik heb begrepen dat generatie Y en X meer marketingtermen zijn dan wat anders. Uit eigen ervaring weet ik dat ook jongeren zeer verschillende profielen hebben. Net als ouderen.

    Ik weet immers ook uit ervaring dat veel reorganisaties mislukken omdat men vanwege korte termijnkostenbesparingen veel goedkope jonge mensen aanneemt en veel oudere medewerkers als “te duur” laat afvloeien. Werkt dus ook niet. Gaat om goede mix.

    Ik ben zelf altijd door ervaren collega’s begeleid en gecoached. Prima.

    Mvg
    Tony
    @tonydebree