‘Gemeenten laten kansen onbenut bij social return’

1

Gemeenten kunnen veel meer resultaat halen uit de toepassing van social return dan tot nu toe gebeurt. Dat blijkt uit onderzoek van TNO.

Social return is het maken van afspraken met opdrachtnemers over arbeidsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of andere sociale doelen. Wanneer gemeenten bijvoorbeeld een opdracht voor groenvoorziening aanbesteden, kan het vragen om 5 procent van de aanbestedingssom te besteden aan moeilijk plaatsbare mensen.

Creatievere oplossingen

Gemeenten laten nu nog kansen liggen, zegt Aukje Smit van TNO. ‘De gemeenten die er al mee bezig zijn (ongeveer de helft) zouden bij veel meer aanbestedingen een dergelijke voorwaarde kunnen stellen. Soms is dat niet altijd makkelijk, maar dan is creativiteit vereist. Voor een advocatenkantoor is het bijvoorbeeld niet altijd haalbaar om iemand uit de bijstand op kantoor te nemen, maar je kunt aan zo’n bedrijf wel vragen om voor een aantal uren gratis juridische bijstand te verlenen. Het gaat erom dat je aan bedrijven vraagt iets terug te doen voor de samenleving.’

Draagvlak creëren

Een van de grootste uitdagingen is om voldoende draagvlak te creëren bij de inkopers: ‘De afdeling inkoop moet het namelijk doen, en zij zitten er niet direct op te wachten omdat het ze extra werk oplevert. Daarom moeten ze er nadrukkelijk in meegenomen worden. Het helpt natuurlijk enorm als de wethouder er ook achter staat, maar in de Handleiding social return bijinkoop door gemeenten geven we meer tips. Uiteindelijk gaat het erom ze enthousiast te maken voor het idee.’

P&O?

Is P&O ook nog betrokken bij social return? ‘Eigenlijk niet. Het gaat tussen de afdelingen Inkoop en Sociale Zaken & Werkgelegenheid. Het doel is om de uitkeringsgerechtigden aan het werk te helpen. P&O komt alleen naar voren wanneer er op het stadhuis (of elders in de gemeentelijke organisatie) plekken worden ingeruimd voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.’

Tips

Gemeenten die willen beginnen met social return, kunnen op een paar dingen letten, volgens Aukje Smit.

  1. Begin klein. Ga eerst kennis en ervaring opdoen met bijvoorbeeld een pilot.
  2. Kijk goed naar de vorm. Gemeenten nemen soms klakkeloos de 5%-regel over, maar het is verstandig om per project maatwerk te leveren. Wat kun je per sector in deze markt vragen?
  3. Wees redelijk en billijk in de uitvoering, bijvoorbeeld wanneer partijen de target niet halen door economische tegenwind. Als je de afspraken te strikt toepast, moeten bedrijven misschien mensen ontslaan om anderen in dienst te kunnen nemen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
  4. Help bij het aanleveren van de geschikte kandidaten. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de plaatsing, maar de gemeente heeft de kandidaten in de kaartenbakken zitten.

Handleiding

TNO brengt in samenwerking met BESO een handleiding uit. Daarin staan tips voor gemeenten om met social return aan de gang te gaan.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Annette van der Sluis op

    Misschien komt dat omdat gemeenten moeten inkrimpen wat personeel betreft?