‘Functie-eisen worden aangepast om nieuwe groep personeel te bereiken’

0

De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt het uiterste van werkgevers om vacatures te vervullen. Alles wordt uit de kast gehaald om genoeg mensen te vinden. Of iemand over alle kwalificaties beschikt is steeds vaker van ondergeschikt belang. In sommige sectoren nemen werkgevers daarmee een fors risico. Kunnen we deze tikkende tijdbom nog onschadelijk maken? Marijn de Geus, CEO van Faculty of Skills, gaat hier dieper op in.

Ongekwalificeerd

Het tekort aan gekwalificeerde mensen komt met name voor in de bouw, techniek ICT, vervoer en logistiek en de gezondheidszorg. Uit recent onderzoek van UWV onder ruim 2.000 werkgevers blijkt dat bijna de helft (46%) van de vacatures op dit moment moeilijk in te vullen is. De spanning op de arbeidsmarkt is dan ook opgelopen tot een nieuw hoogtepunt (CBS).

En dan moet u als werkgever creatief zijn. Functie-eisen worden aangepast om een nieuwe groep personeel aan te boren. Werkgevers halen werknemers overal vandaan; uit het buitenland, uit andere sectoren en rechtstreeks uit de studiebanken, diploma of niet.

Op glad ijs

In sommige sectoren bevinden werkgevers zich daarmee op glad ijs. Dat geldt met name voor beroepen waarin heel specifieke communicatie-eisen gesteld worden; denk bijvoorbeeld aan machinisten die met de treindienstleider communiceren, artsen die medische informatie verstrekken aan patiënten, maar ook financieel dienstverleners die klanten adviseren. Het is niet voor niets dat beroeps- en brancheorganisaties in deze sectoren kwaliteitseisen hebben opgesteld voor deze communicatie (en zelfs leden hierop kunnen aanspreken).

Daar komt nog eens bij dat communicatieblunders sneller aan het licht komen dan ooit tevoren. De samenleving vraagt om een grotere mate van transparantie. Het gemak waarmee gesprekken kunnen worden opgenomen (in woord en beeld) gaat wellicht voorbij aan privacy-afspraken, maar als miscommunicatie eenmaal online geopenbaard is, dan is de geest uit de fles. Dat geldt niet alleen voor het contact met klanten of patiënten, maar ook voor communicatie tussen collega’s onderling.

Toetsen

Dat werkgevers kiezen voor creatieve oplossingen om het personeelstekort aan te pakken is begrijpelijk. Maar ze moeten daarbij op z’n minst onderzoeken of een nieuwe arbeidskracht, ondanks het ontbreken van alle juiste papieren, in staat is de kritische beroepscommunicatie uit te oefenen. Daar is tegenwoordig geen kostbaar en tijdrovend assessment meer voor nodig.

Een betrouwbare online test, op maat gemaakt voor de betreffende beroepsskills, is een passend alternatief. De vastgelegde resultaten zijn het bewijs van het niveau van de medewerker. En als blijkt dat dit nog niet is behaald, hoeft het ook niet veel tijd of geld te kosten om die kennis bij te brengen.

Voorkom fouten

We moeten de tikkende tijdbom onschadelijk maken. Miscommunicatie kan ernstige gevolgen hebben, niet alleen voor machinisten, zorgprofessionals of financiële adviseurs. Een gebrek aan kritische communicatieskills kan in elke sector zorgen voor reputatieschade, niet in de laatste plaats voor de professional zelf. Die is gelokt voor een rol en heeft onwetend en onkundig een fout veroorzaakt. Een test had dat kunnen voorkomen en het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om die test af te nemen.

  • De markt belooft een kandidatenmarkt te worden. Hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf zich in deze krapper wordende arbeidsmarkt kan onderscheiden? Lees de whitepapers.
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer