FNV Bondgenoten ziet mooi cao-seizoen

1

Grote loonstijgingen zijn er door de recessie niet te melden, maar volgens vakbond FNV Bondgenoten is het toch een mooi cao-seizoen.

“We zijn bezig om de tweedeling in de maatschappij terug te dringen”, stelde cao-coördinator Anja Jongbloed dinsdag bij een tussentijdse evaluatie van de onderhandelingen.

In de 99 cao’s die de vakbond in de afgelopen maanden sloot, gingen de lonen gemiddeld slechts met 1,1 procent omhoog. Dat was nauwelijks voldoende om de inflatie bij te houden; die bedroeg vorig jaar gemiddeld 1,2 procent. “Bij bedrijven die goed draaiden kregen werknemers iets meer, waar het slecht ging kregen ze vaak minder dan 1 procent erbij”, vatte Jongbloed samen.

Baangaranties en betere werkomstandigheden

Om de gevolgen van de recessie te bestrijden gingen de vakbonden afgelopen maanden niet op zoek naar hogere salarissen, maar naar afspraken over baangaranties en betere werkomstandigheden. Daarin bereikten de onderhandelaars volgens Jongbloed bemoedigende resultaten. Jongbloed wees op het succes bij bedrijven als Corus en KLM, waarmee werd afgesproken dat er de komende tijd geen banen verdwijnen.

Voortzetting succes

FNV Bondgenoten hoopt het succes van de schoonmakersstaking door te kunnen trekken naar andere werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van de vakbond blijkt dat ruim 40 procent van de ondervraagde schoonmakers, taxichauffeurs, postbezorgers, supermarktmedewerkers en vleesverwerkers niet kan rondkomen van het eigen inkomen. Ruim 70 procent gaf aan maximaal 1500 euro netto per maand te verdienen, meer dan een kwart komt niet verder dan 1000 euro per maand.

Om de situatie te verbeteren moeten volgens de vakbond vooral de aanbestedingsprocedures worden aangepakt. Daarin moeten veel hogere eisen worden gesteld aan de bedrijven die uiteindelijk worden ingehuurd voor het beveiligings- of schoonmaakwerk of openbaar vervoer.

Daarbij hoopt de FNV op steun van het publiek. “Reizigers hebben een gedeeld belang met de werknemers. Bij aanbesteding zie je vaak dat de kwaliteit achteruitgaat”, aldus Jongbloed. Ze is niet bang dat reizigers geen zin hebben om meer te betalen voor een kaartje in ruil voor een schonere trein. “Uiteindelijk wil niemand de tweedeling die je in veel landen ziet.”

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ik ben geen fan van de vakbonden, echter kan deze insteek wel waarderen.Focus op salaris verplaatsen behoudt werkgelegenheid, scholing etc..Op deze wijze krijgen zij veel meer voorelkaar bij de werkgever en bereiken zij wellicht ook een andere doelgroepen. Nu nog wat meer flexibiliteit bij de ontslagregels en bij de AOW leeftijd. Dan wordt het nog eens wat met de vakbonden en raken zij eindelijk het schreeuwerige imago kwijt.