Expats vinden blijkt steeds moeilijker

3

Steeds meer bedrijven hebben moeite om hun medewerkers een paar jaar in het buitenland door te laten brengen. Het blijkt voor hen een te grote stap om huis en haard op te geven.

Dat zegt Marijke Have, adviseur voor internationale uitzendingen bij Mercer.

Het vinden van geschikte kandidaten beschouwt 60 procent van de Europese bedrijven als een zorg. Daarmee is het ook meteen de grootste zorg die ze hebben op het gebied van expatriates. Dat blijkt uit onderzoek van Mercer. Grofweg zijn er twee redenen waarom werknemers er geen trek in hebben naar het buitenland te gaan voor hun werk.
De eerste oorzaak ligt bij de vrouwenemancipatie, zegt Marijke Have: ‘Nu steeds meer vrouwen een eigen carrière hebben, is het niet langer vanzelfsprekend dat ze hun man volgen naar een avontuur in het buitenland. Overigens is er een verdubbeling van het aantal vrouwelijke expats ten opzichte van 5 jaar geleden, maar ook dat is een product van de emancipatie.’
Een andere oorzaak zoekt Have bij de huidige jongeren: ‘Vaak zijn die in hun studententijd al de hele wereld over gereisd, al dan niet met backpack op hun rug. Voor hen is het dus allemaal minder spannend. Dat avontuur hebben ze al beleefd, het expat-zijn hebben ze daar niet voor nodig. Ook met de opkomst van bijvoorbeeld het internet is de wereld al veel kleiner geworden. Bovendien kijkt de huidige generatie nadrukkelijker naar wat het hen direct oplevert; dan is 3 jaar op één plek te lang.’

Verschillende soorten uitzendingen

Wel is het ene land makkelijker om expats naar toe te sturen, dan het andere land: ‘Als bedrijven een vestiging in Spanje hebben, is het niet heel lastig om een collega daar heen te sturen. Maar naar landen als Nigeria is dat alweer een stuk lastiger.’
Toch is locatie lang niet doorslaggevend. Wil je iemand uitzenden, dan moet je je bepaalde vragen stellen: ‘In de eerste plaats: is de klus qua kennis en ervaring aantrekkelijk genoeg om voor naar het buitenland te gaan? Daarnaast is het belangrijk om te kijken of het op dat moment in iemands leven past. En ten slotte zijn er ook de arbeidsvoorwaarden, waarin je veel kunt doen om het aantrekkelijker te maken.’

Wat te doen?

Wat kunnen bedrijven doen om ervoor te zorgen dat er toch genoeg mensen beschikbaar zijn voor een tijdelijke klus in het buitenland? Marijke Have:

  1. Besteed aandacht aan de partner en het gezin. Die kunnen een uitzending maken of breken. Je kunt denken aan het bekostigen van een opleiding of het helpen bij het krijgen van een werkvergunning voor de partner. Steeds meer bedrijven besteden de zorg voor de partner uit: er zijn organisaties die helpen om de partner snel te laten integreren. Toch blijkt uit ons onderzoek dat bijna de helft van de deelnemende bedrijven nauwelijks iets doet voor partners.
  2. Focus op jongeren. Zij zijn gemotiveerder en flexibeler dan mensen met drie kinderen op de middelbare school. Als internationale ervaring belangrijk is voor de organisatie, laat medewerkers vroeg in hun loopbaan die ervaring opdoen. Bovendien is het zo dat hoe eerder je ze deze ervaring laat opdoen, hoe meer rendement je ervan hebt als bedrijf.
  3. Houd contact met de expat, dat is belangrijk voor het behoud van mensen. Vaak hebben expats na een jaar al het gevoel dat ze vergeten worden. Uit het oog, uit het hart. Zorg ervoor dat ze zich hierdoor al niet tijdens de uitzending gaan oriënteren op een nieuwe werkgever.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Aanvulling op punt 2: er zijn ook mensen van wie de kinderen het huis al uit zijn. Die hebben misschien wel interesse in verblijf in het buitenland. Is gelijk een reden om de 40+-er niet als “te oud” af te schrijven.

  2. Hans Huizing op

    Zorg dat je ook arbeidsvoorwaardelijk alles goed regelt en de drempel zo laag mogelijk maakt. Goede en duidelijke informatie en communicatie vooraf ontzorgt de expat en zijn familie. En natuurlijk de beste reclame is een tevreden expat die weer terug is. Laat hem/haar vertellen over zijn ervaringen.

  3. Zou het probleem ook nie mede veroorzaakt kunnen worden doordat er tegenwoordig veel meer scheidingen zijn waardoor vervolgens de ouders die niet meer bij elkaar zijn, niet afzonderlijk naar het buitenland kunnen (en hun nieuwe partners dus ook niet zo makkelijk)