Employer Branding voor de generatie Y

0

De nieuwste generatie werknemers is massaal aanwezig op sociale media. Als potentieel werkgever moet je daar zijn waar je doelgroep zit.

Jonge mensen hebben een gevoel van urgentie als ze naar informatie zoeken. En dat is waar sociale media om de hoek komen kijken. Sociale media bieden de mogelijkheid tot interactie in plaats van het statisch consumeren van de inhoud van een traditionele website. De generatie Y wil interactie, wil de mogelijkheid om te reageren.

Veel organisaties begrijpen nog niet goed wat sociale media inhouden. Ze denken dat ze ermee bezig zijn als ze een Facebook- of Hyves-pagina hebben. Veel communicatie-beslissingen worden genomen zonder eerst naar de doelgroep te kijken. Waarom kiezen we ervoor om deze boodschap te communiceren? Waarom gebruiken we dit communicatiekanaal? Waarom richten we ons op deze doelgroep?

Onderzoek, luisteren naar de doelgroep, is een integraal onderdeel van een Employer Brand-strategie waarin sociale media wordt ingezet.

Organisaties gaan vaak met sociale media aan de slag omdat dat ‘hip’ is. Ze begrijpen niet dat het niet voldoende is om alleen content te posten.

Er zijn een aantal simpele stappen om sociale media te gaan begrijpen.

  • Allereerst moet je gaan deelnemen. Als je sociale media begrijpt vanuit het oogpunt van de gebruiker kun je het medium effectiever inzetten.
  • Employer Branding kan echt profiteren van de inzet van sociale media. Het inzetten ervan zou een gezamenlijke verantwoordelijkheid moeten zijn van de HR-, marketing- en communicatie-afdeling. Vanaf het begin moet duidelijk zijn wat de verantwoordelijkheid van wie is.
  • Sociale media zijn in ieder geval de goedkoopste manier om een boodschap onder de aandacht van het juiste publiek te brengen.

Maar wat is nu de echte waarde van sociale media voor Employer Branding?
Een organisatie kan nu echt de muren die haar scheiden van werkzoekers afbreken. Een bedrijf kan nu op 1 plaats in gesprek gaan met potentiële medewerkers. En het eerste wat zij zien is het merk. Er wordt dus een boodschap overgebracht zonder dat daar filters tussen zitten. Je zet je merk dus ‘in de markt’, zonder dat daar intermediairs, zoals W&S-bureaus en vacaturebanken, tussenzitten.

De tijd die jongeren doorbrengen op social media-sites is de afgelopen twee jaar verdubbeld. Vrijwel alle jongeren (96%) hebben een profiel op een social media-site. Als werkgever moet je daar aanwezig zijn. Het Employer Brand profiteert van die aanwezigheid. Juist als je er nu als werkgever instapt. Nu profiteer je nog als ‘first mover’. Althans, als je het dus op een juiste wijze inzet. En dat betekent luisteren naar je doelgroep en dan het gesprek aangaan op basis van wensen en interesses.

En je maakt er de Marketing-afdeling ook nog eens blij mee. Want die grotere zichtbaarheid zorgt voor een hogere bekendheid van producten en diensten. En iedere werkzoeker is immers ook consument.

Je kunt dit artikel van Davide Scialpi lezen op de blog recruiting trends.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.