Eerste 24 uurs hulploket voor politiemensen geopend

0

Gisteren heeft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie in Doorn het eerste 24/7 Loket Politie geopend.

Dit loket is 24 uur per dag digitaal en telefonisch bereikbaar voor agenten die kampen met psychosociale problemen. Ook collega’s en familieleden kunnen bij het loket terecht voor hulp en informatie.

Het loket is zeven dagen in de week bereikbaar voor hulpvragen en zorgen van politiemensen en hun familie. Alle informatie die binnenkomt, wordt vertrouwelijk behandeld. Voor bijvoorbeeld een agent met psychische problemen wordt daarmee de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk gemaakt. De oprichting van het 24 uurs-loket komt voort uit het actieplan Versterking professionele weerbaarheid dat minister Opstelten vorig jaar naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Met het actieplan wil de minister het aantal politiemensen dat verminderd inzetbaar is door sociale en psychische klachten terugdringen.

Het eerste loket gaat van start als pilot. Het loket is bedoeld voor politiemensen uit de regio’s Groningen. Friesland en Drenthe. Daarnaast kunnen alle aspiranten van de Politieacademie er terecht en politiemensen die op missie uitgezonden zijn geweest. Tijdens de pilotfase wordt bepaald in welke vorm het 24/7 Loket per 1 januari voor alle politiemensen en hun omgeving wordt opgesteld.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.