‘Duizenden banen weg door belasting oldtimer’

3

De volledige afschaffing van de belastingvrijstelling voor oldtimers gaat duizenden banen kosten.

,,De oldtimerbranche is een miljardentak in Nederland, dat wordt zwaar onderschat”, zegt Wim van Giersbergen, van de Stichting Oldtimerbranche Nederland, maandag.

Volgens Van Giersbergen, zelf eigenaar van een bedrijf gespecialiseerd in klassieke Volvo’s, zijn de kabinetsplannen desastreus voor de branche. ,,We verkopen helemaal niks meer, de handel is van de een op de andere dag nagenoeg stilgevallen. Oldtimerliefhebbers blijven massaal weg door de onduidelijkheid over de uitvoering van de plannen”, aldus de ondernemer.

Zeker 1000 bedrijven in ons land houden zich volgens de stichting bezig met de verkoop van oldtimers.

De branche bestaat echter niet alleen uit handelaren in klassieke auto’s maar vooral uit aanverwante bedrijven die zich bezig houden met auto’s spuiten, lpg inbouwen, onderdelen leveren en het aanbieden van oldtimerverzekeringen. ,,Er worden in ons land alleen al jaarlijks 170.000 hotelovernachtingen geboekt door oldtimerclubs, groepen mensen die bijvoorbeeld een lang weekend met elkaar op pad gaan”, aldus Van Giersbergen.

Brancheorganisatie Bovag begrijpt wel waarom de overheid afwil van de belastingvrijstelling voor oldtimers. ,,De import van diesels van voor 1987, die extreem veel meer uitstoten dan moderne diesels, wordt nu fiscaal gestimuleerd”, aldus een woordvoerder. Die ‘stinkdiesels’ worden vooral gebruikt voor woon-werkverkeer.

Het afgelopen jaar waren vooral oudere diesels zoals de Mercedes 190D populair om uit Duitsland te importeren en in te zetten voor dagelijks gebruik. Begin dit jaar reden er 269.000 wegenbelastingvrije auto’s rond op de Nederlandse wegen.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. toon van den berg Abauto's op

    beste, omdat de regering niet met de oldtimerbranche praat is dit zeer grote probleem gerezen. De oldtimerbranche is de volgende tak die onze ONBETROUWBARE regering kapot maakt. De oplossing is gewoon TE SIMPEL. DOE de duur op slot voor de diesels die elke dag gebruikt worden. Per januari 2010 had elke diesel oldtimer die ingevoerd werd belasting moeten betalen, dan hadden we dit grote probleem niet gehad. Alsnog als ik de regering was zou ik alle nieuwe invoer van auto’s (diesels) tussen 25 en 35 jaar oud iets of gewoon wegenbelasting laten betalen. En dit doen vanaf 2013. REGERING DOE DIT NU EENS EN DAN GAAN ER GEEN BEDRIJVEN MEER KAPOT>

  2. Deze regering maakt meer kapot dan ons lief is
    ik ben zelf inbezit van een Cevy van 1981 op gas en dan nog de helf minder uitstoot dan de auto`s van nu, schooner kan niet, heb er veel aan uitgegeven heb hem als tweede auto, rij 2000 km per jaar alleen in de zomer, ik kom zeeland niet uit,heb geen garage dus ga ik straks ?220,00 per maand betalen, terwijl de chevy al 25 jaar belasting heeft betaald, het is een ned auto eerste toelating 4-11-1981,import auto`svanaf 2010, en zeker de diesels strenger keuren door RDW, en niet bij een zomaar een (bedrijf) met een keuring certificaat,zij halen de rotte appels er zo uit, die misbruik willen maken van onze hobby, Rut&Co lees een reacties van de echte Oldtimer liefhebers,

    P/S voor mijn werk rijd ik een opel astra diesel, kost ook ? 100,00 per maand, gr Rob

  3. dat slappe gelul van deregring is zoal
    jloezie ze gunnen mens zijn hobby niet
    ze spelen toch ook met een hobby
    pure geld kwestie crisis toch, je pakt eerst de eenvoudige burger z,n speelgoed af, bedankt hoor minister