DNB: verdere modernisering arbeidsmarkt nodig

19

Hoewel de werkloosheid in Nederland in 2011 met 4,4 procent gemiddeld internationaal gezien laag bleef, is verdere modernisering van de arbeidsmarkt nodig volgens De Nederlandsche Bank (DNB).

De grootste uitdaging daarbij moet zijn om meer ouderen aan het werk te houden of aan werk te helpen. In de donderdag verschenen publicatie van de DNB wordt becijferd dat de arbeidsparticipatie van ouderen tussen de 55 en 65 jaar de afgelopen jaren wel steeg van 34 tot 54 procent, maar die 54 procent steekt volgens DNB ,,karig af bij de participatie van ouderen in sommige buitenlanden. In Zweden is bijvoorbeeld nog driekwart van deze leeftijdsgroep actief op de arbeidsmarkt.

Ouderen verliezen minder gauw hun baan, maar als het gebeurt vinden ze minder snel een nieuwe baan dan een jonger iemand. DNB vindt dat de relatief hoge ontslagbescherming en lange duur van de werkloosheidsuitkeringen ,,meer dynamiek en participatie in de weg zitten”. De door VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie afgesproken aanpassing van de ontslagvergoeding verhoogt volgens DNB de kansen voor ouderen om sneller aan het werk te komen. Hetzelfde geldt voor het verkorten van de WW-duur tot bijvoorbeeld een jaar.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

19 reacties

  1. En alweer een onzin verhaal eerst de oudere dmv het makkelijker ontslaan van mensen deze groep eruit gooien om dan vervolgens via uitzendbureau’s (koppelbazen) weer aan het werk te helpen het is de wereld op zijn kop.
    Onslag moet soepeler worden want de oudere zijn te duur om ze vervolgens voor een honger loon laten werken via het uitzendbureau Tja ze zijn uitgeperst door en nu moeten we nog het laatste laten uitpersen door de uitzendbureau’s. Net de eerste en tweede persing van olijven. De eerste is duur en draagt een merk en de tweede is goedkoop en heeft een supermarkt naam.

  2. In Nederland zijn wij, daar bedoel ik zeker onze overheid en overheids gerelateerde instellingen mee, goed met eenzijdige vergelijkingen. Ook in dit verhaal van de DNB weer. In Zweden ligt de arbeidsparticipatie van 55+ hoger. Ja, klopt. Zweden beginnen ook gemiddeld pas op hun 27e te werken. Zij studeren veel. In Zweden kun je ook tot 60% meer AOW krijgen indien je langer doorwerkt. Dat veranderd het beeld wel iets, vindt u niet? In sommige andere landen ligt de arbeidsparticipatie van 55+ veel lager dan in Nederland. Het gaat natuurlijk om het gehele plaatje. Eenzijdige belichting van een probleem leidt tot onjuiste voorlichting. En dan maar hopen dat de burgerij het als zoete koek slikt.

    In het SER-magazine februari 2012 wordt aandacht besteed aan werkloosheid, arbeidsparticipatie van genoemde groep en pensioenhervormingen etc in Europa. In ieder geval een instantie waarvan je wat meer objectiviteit mag verwachten. U moet zelf even zoeken. Het is niet toegestaan links te plaatsen.

    AB

  3. van der tuin op

    Nogmaals. De politiek manilpuleert chanteert en stemmen op de Kunduz coalitie kost je naast je baan ook je organen als D 66 haar zin krijgt. Tot je 79 ste doorwerken evntueel zonder vitale organen.

  4. Andries F. Bongers op

    De arbeidsparticipatie van 55+ wordt ieder jaar hoger. Dat is een gevolg van het uitsterven van de VUT en FPU. Het is vooral de overheid zelf (en de DNB) die medewerkers vroegtijdig laten vertrekken met “gouden” regelingen. In 2015 houden al die regelingen op te bestaan. Het heeft ook te maken met een langzaam veranderende houding, niet in het minst van de werknemer zelf, dat je op je 55e niet afgeleefd bent en in veel gevallen tot je 67ste uitstekend kunt functioneren. En die doordrammers over versoepleing van het ontslagrecht, moeten eens met een echte werkgever gaan praten. Die hebben helemaal geen behoefte aan een versobering.

  5. 1 Werkgevers willen helemaal geen 55-plussers in dienst (nemen) en ze liefst gewoon lozen;
    2 Doorwerken wordt dan wel erg lastig;
    3 Misschien toch beter wat eerder stoppen om jongeren de kans te geven om te beginnen met opbouw carriere, pensioen en werkervaring;
    4 Werkloze 55-plussers dan toch maar weer aan een (vrijwillige) VUT of FPU helpen ?? Er zijn gewoon te weinig banen in NL, zolang de consument geen geld heeft om uit te geven.
    5 Vicieuze cirkel, dus kan alleen doorbroken worden met stevig overheidsingrijpen: de consument MEER bestedingsruimte geven in plaats van af laten knijpen door overheid zelf en door grote bedrijven.

  6. Overigens erger ik mij vaak aan de uitspraken van de top van de DNB. Vraag mij af in hoeverre zij binnen de doelstelling van de DNB zich moeten bemoeien met de politiek en het doen van uitspraken met betrekking tot politiek. Ik lees daarover niets in de missie van de DNB.

    AB

  7. 13 september zijn er tweede kamerverkiezingen. Maak van die dag de dag des oordeels voor deze politieke generatie en stem extreem

  8. Helemaal eens met A.
    Hij weet tenminste waar hij de meest correcte en objectieve informatie kan vinden.
    Recent onderzoek wijst uit dat werkgevers voorstander zijn van langer doorwerken, doch echter niet in hun eigen bedrijven. Ouderen kunnen doorwerken op tijdelijk contractbasis. Als werkgever ben je er ook zo weer vanaf. DNB ophouden met die onzin.

  9. Zomaar wat berichten:
    NOS Teletekst 14-2-2012: Ondanks de vergrijzing zit slechts 55 procent van de werkgevers op oudere arbeidskrachten te wachten. Doorwerken tot je 65e wordt al helemaal niet op prijs gesteld: slechts 15 procent van de door het SCP ondervraagde bedrijven vindt dat een goed idee.
    HRpraktijk 8-3-2012: Vorig jaar werd slechts twee procent van de vacatures ingevuld door een 55-plusser. Dit is een daling van 5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Volgens de NOS blijkt dit uit de jaarrapportage van het UWV.

    De constatering van de DNB is juist. Met betrekking tot de arbeidsmarkt moet nodig wat gebeuren. Maar daar blijft het dan ook bij. Hoge ontslagbescherming bij het sneller aan de slag komen? Daarvoor is al een methode bedacht door kantonrechter Groen. Zijn uitspraak uit 1999 zegt dat werknemers die ouder dan 50 bij indiensttreding bij ontslag de kantonrechtersformule toegepast krijgen met 1 gewogen jaar per dienstjaar. Dit wordt op eenzelfde wijze toegepast op werknemers van 40 jaar en ouder. De weging van de leeftijdsfactor wordt daarmee uit de formule gehaald.
    Maar je kunt natuurlijk altijd vooraf (dus bij indiensttreding) afspraken maken over wat gebeurt in geval van be?indiging Dat lukt immers ook prima voor de top?..

    De aanpak van spookvacatures? Louter CV ronseling!
    En dan het probleem van inschrijving bij bv uitzendbureau?s. Als 50 plusser wel eens geprobeerd? En vraag het bij die groep eens na als je zelf jonger bent en aan hun ervaringen twijfelt.
    De ondernemingen die een 50plusser afwijzen omdat ze zogenaamd al bezig zijn met een geschikte kandidaat terwijl de vacature gewoon open blijft staan? Eerder regel dan uitzondering.

    Wijzen naar een werkloze en hem/haar stigmatiseren als uitkeringsprofiteur is wijzen naar de verkeerde. Het is daarenboven duidelijk dat er maar wat wordt geroepen, niet gehinderd door enige kennis.

    Er moet iets veranderen, zeker. Maar de zoektocht naar een oplossing dient wel te beginnen met een juist inzicht in de oorzaken van het vastlopen.

  10. het grootste euvel is het feit dat ouderen een hogere ontslagvergoeding krijgen dan jongeren, dat weerhoudt heel veel bedrijven om hen in dienst te nemen. Het is zo academisch over langer doorwerken te praten als we eigenlijk al vanaf 54 de helft thuis hebben zitten.

  11. Ik denk juist dat de arbeidsparticipatie nog “zo hoog” ligt dankzij het huidige ontslagrecht. Hierdoor houden nog veel 55+-ers hun baan omdat het te duur wordt gevonden om ze te ontslaan. Als die laatste drempel om deze onterecht ongewilde groep werknemers buiten te zetten weg is, dan vrees ik dat er nog wel meer 55+-ers (en zelfs 45+-ers) zonder werk komen te zitten.
    Dit soort gekleurde en eenzijdige berichtgeving is niets dan een ordinaire poging om de publieke opinie te beinvloeden.

  12. ik moet eerlijk zeggen dat ik alle comotie om het ontslag recht niet begrijp, de arbeidsmarkt is nu erg krap maar over niet al te lange tijd zal deze snel verruimen en word er van medewerkers daadwerkelijk iets anders gevraagd dan nu het geval is. Uiteraard zijn dit ook prognoses van de overheid maar dat maakt ze niet minder juist. De samenleving vergrijst waardoor er straks meer banen zullen zijn dan medewerkers waardoor een flexibelere arbeidsmarkt kan ontstaan. Hierdoor hoeft de versoepeling van het ontslagrecht niet negatief aan bij te dragen maar kan dit juist (ten goede) stimuleren. Doordat er minder medewerkers zijn zullen de 55+’ers ook langer ingezet moeten worden. Waarom anders is binden en boeien van het personeel momenteel zo’n hot item?

    al ben ik zelf nog jong en student, en heb hierdoor natuurlijk weinig recht van spreken, maar ik ben van mening dat er ook andere kanten zijn die niet worden belicht in de reacties.

  13. Ook hier zie je weer het misverstand:

    “het grootste euvel is het feit dat ouderen een hogere ontslagvergoeding krijgen dan jongeren, dat weerhoudt heel veel bedrijven om hen in dienst te nemen.” De kantonrechtersformule is o.a. gebaseerd op het aantal dienstjaren. Wie nu een oudere in dienst neemt, begint met … ? Juist ja: nul dienstjaren.Het argument om geen ouderen aan te nemen vanwege de hoge toekomstige ontslagvergoeding is dus niet terecht: een jongere kan uiteindelijk tegen de tijd dat-ie “oud” is, veel meer dienstjaren hebben opgebouwd. Dus maar geen jongeren aannemen? Het zijn allemaal gelegenheidsargumenten. Feit is dat in onze (diensten)maatschappij alles draait om flexibel, flitsend, snel, en dat wordt geassocieerd met jong. Zie de reclames op TV. Zie de bedrijven die zichzelf aanprijzen als “jong en dynamisch”.

    Ik heb mij ooit laten vertellen dat de 1e-jaars studenten in Delft te horen kregen dat goed, snel en goedkoop nooit samengaan. Goed & snel = niet goedkoop. Goed & goedkoop = niet snel. Snel & goedkoop = niet goed. Misschien dat de Nederlandse werkgevers eens een tijdje de collegebanken in moeten? Of ga eens kijken in Duitsland (een “maak”-economie, toeval?) waaar ze bijv. bij de bekende Beierse autofabrikant trots zijn op het feit dat 80% van de medewerkers ouder is dan 50 jaar. Immers: misschien ietsje minder goedkoop & door ervaring zeker zo snel = wel heel erg goed!

  14. Pieter Beerens op

    De ontslagbescherming in Nederland is helemaal niet zo hoog als meestal wordt gesuggereerd, ook door DNB. Een werkgever kan nog vrij gemakkelijk van een niet goed functionerende werknemer af. In geval van bedrijfsconomische redenen worden er (te) weinig eisen gesteld aan de bewijskracht van de werkgeversgegevens. Het kan inderdaad lastig worden als je van een goed functionerende werknemer zonder goede reden af wil. Maar daar is de ontslagbbescherming juist op zijn plaats en dus terecht. En dan mag het ook best iets kosten. Willen we overigens naareen flexibere inzet van werknemers dan zal er behoorlijk iets moeten veranderen op het terrein van de sociale zekerheid en ons pensioenstelsel.

  15. Thomas W. Morrissey op

    Kan iemand herineren bij het begin van de mondiale financiele crisis hoe de de directueren van de verschillende baken hebben gereageerd? ‘Dat hebben we niet kunnen voorspellen noch zien aankomen. Daarna excuses. Daarna met tegenzin maar grote handen alle staatsteun hebben aangepakt. Bonussen werden afgeschaft, hen salarissen verhoogd en duizenden bank medewerkers op straat gegooid. En door een ‘penny wise, pound foolish’ krediet beleid talloze bedrijven en particuleren in probleem gebracht. Nu gaan dezelfde financiele mislukkelingen preken voor een soepeler ontslagbeleid.
    Ik zou graag hen reactie op de uitstekend onderbouwd open brief van een 12 tal economen en abeidsjuristen aan de Tweede Kamer m.b.t. de plannen om de ontslagrecht te versoepelen. Hierin staat feien gedreven argumenten en niet argument gedreven feiten.
    Concludered wil ik voorstellen dat artikel 114 van de grondwet met spoed moet herzien worden. Fiscaal criminaliteit ongeacht of het veroorzakt door zelf verrijkingsmotien of incompetencie moet beloond met draconische prikkels.

  16. Ach wat een zeur verhaal weer. Ik ben 60+, en omdat bedrijf failliet is gegaan al 2,5 jaar zonder succes aan het solliciteren.Dus ik had helemaal geen ontslagbescherming.
    Ik wil wel werken tot dat ik 100 ben!!! Maar zorg er eerst maar eens voor dat werkgevers oudere werknemers aan moeten nemen, stel het verplicht eerst oudere dan pas jongere aannemen.

  17. Als dit artikel ook de kwaliteit weergeeft van de DNB analyses en oplossingsscenarios van haar kerntaak, dan verklaart dat veel miskleunen en maak ik mij nog meer zorgen over vermogen van de DNB om de crisis aan te pakken.

  18. Het moet mij van het hard dat de vele eurofiele klunduz, politieke en ex-politieke er tot nu toe in geslaagd zijn de Nederlandse samenleving een ‘unprecedented’ miljardenschade toe te brengen en zichzelf hiervoor op de borst te kloppen ook nog eens.

    Er is geen enkel lid van deze roependen die geen persoonlijk/zakelijk/politiek belang heeft bij het presenteren van een schaamteloze halve waarheden retoriek die tenenkrommend is.

    Het wordt tijd dat men zich dit als burger en werknemer realiseert om vervolgens een drastische koerswijziging aan durft te gaan met de huidige incompetente en recht uit leugenachtige politici.