De vergeten verantwoordelijkheid van de uitzendbranche

1

Onlangs kwam Mirjam Sterk in het nieuws met de uitspraak dat de uitzendbranche bij het onderwijs betrokken moet worden. Dit moet er volgens de ambassadeur van aanpak jeugdwerkloosheid voor zorgen dat het onderwijs beter aansluit op de beroepspraktijk.

Onvoldoende aansluiting op beroepspraktijk

Zoals Sterk aangeeft, beschikken jongeren vaak niet over de benodigde skills om zich te laten gelden in het bedrijfsleven. Het bijbrengen van professionele vaardigheden is te vaak nog de verantwoordelijkheid van een docent of het bedrijf dat een stageplek aanbiedt. Stagelopen is een onmisbare methode om in een veilige omgeving praktijkervaring op te doen. Deze studenten zijn echter vaak nog ‘de stagiair’. Dit betekent niet dat ze uitsluitend met koffie heen en weer lopen. Toch krijgen ze weinig tot geen verantwoordelijken. Wie stuurt zijn of haar stagiair erop uit om te gaan onderhandelen of een slecht nieuws gesprek te voeren? Niemand en dat is begrijpelijk. Maar de afgestudeerde medewerker wordt wel geacht binnen het gesteld profiel stevige taken uit te voeren.

Young professionals opleiden

Sterk wil dat de uitzendbranche gaat voorzien in lessen over loopbaanoriëntatie, sollicitatietrainingen, helpt bij het maken van een studiekeuze en adviseert  bij het maken van een CV. Het is dus belangrijk dat young professionals op dergelijke wijze sterker worden gemaakt voordat zij de beroepsmarkt op gaan. Bij het verkrijgen van een arbeidscontract houdt het echter niet op. Van jonge medewerkers wordt verwacht dat zij zelfredzaam zijn in een professionele organisatie. Hiervoor is zelfkennis en vaardige omgang met anderen nodig. Dit zijn capaciteiten die bijgebracht kunnen worden door middel van korte trainingen, persoonlijke begeleiding of opleidingen.

Het is belangrijk dat werkgevers op deze wijze bij de ontwikkeling van young professionals betrokken worden omdat deze startende werknemers hier meestal niet zelf toe in staat zijn. Na afloop van hun studie kunnen jonge medewerkers een hoop kennis opdoen die zij niet op school krijgen. En zodoende kunnen zij tijdens de start van hun carrière weerbaar gemaakt worden binnen de beroepspraktijk. Maakt dit ontwikkeling van beginnende medewerkers niet een taak van de uitzendbranche?

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ik vind het een verantwoordelijkheid van onze overheid en het bedrijfsleven samen. Niet alleen van de uitzendbranche.
    Het is voor veel afgestudeerden van HO en WO moeilijk geschikt werk te vinden.
    Waarom geen werkstartbedrijven opgezet met steun van gepensioneerde managers als vrijwilliger om starters vaardigheden bij te brengen? Deze vrijwilligers worden wel gebruikt om in ontwikkelingslanden probleemsituaties vlot te trekken. (PUM).
    In deze werkbedrijven kan het gat tussen theorie en praktijk gedicht worden.
    Met subsidie kan dit ook in Nederland. Voor onze overheid uiteindelijk veel goedkoper dan werkeloze schoolverlaters zonder werk te laten.