De beste manier om rampen met social media te voorkomen

0

Steeds meer bedrijven hebben een eigen Facebook-pagina en Twitter-account. Echter, het is veel minder gebruikelijk om medewerkers – in potentie de beste ambassadeurs van de organisatie – toe te staan om namens het bedrijf op sociale media, zoals netwerken en blogs, actief te zijn.

Managers zijn over het algemeen bevreesd dat medewerkers de reputatie van de organisatie schaden. Daarbij denken ze dan aan incidenten, zoals medewerkers van Domino’s Pizza, die filmden hoe zij smerige dingen uithaalden met het eten van klanten en dit vervolgens op YouTube plaatsten.

Gemiste kans
Cheryl en Mark Burgess, auteurs van het boek The Social Employee: How Great Companies Make Social Media Work, vinden dat een gemiste kans. ‘Hoe meer medewerkers als expert of thought leader op een specifiek terrein worden gezien, hoe meer prospects zich tot de organisatie zullen wenden voor het kopen van producten of diensten,’ zegt Cheryl Burgess. Het betrekken van medewerkers bij social media is de beste manier om online rampen te voorkomen.

Het Domino’s voorbeeld illustreert precies wat het juist gebruiken van sociale media niet is. De medewerkers van Domino’s waren weliswaar aan het  werk en gebruikten sociale media, maar zij acteerden niet namens Domino’s en bouwden niet aan het netwerk van hun werkgever.

Cheryl Burgess benadrukt dat juist zulke incidenten bedrijven ertoe zouden moeten aanzetten om de discussie over sociale media intern aan te zwengelen. Social media gaan gebruiken biedt de gelegenheid om medewerkers te trainen en op te leiden. Om hen de do’s en de don’ts met betrekking tot sociale media mee te geven en hen de impact van gedragingen online te laten zien. Het zorgt ervoor dat situaties zoals bij Domino’s minder snel zullen voorkomen. Zowel de werkgever als de werknemers worden hier beter van.

Wat is de beste manier om een sociale cultuur binnen een organisatie te ontwikkelen?

1. Ontwikkel duidelijke richtlijnen. Burgess haalt het voorbeeld aan van IBM dat haar eigen medewerkers vroeg mee te denken over social media richtlijnen. Door meteen medewerkers te betrekken bij de  beleidsvorming krijg je draagvlak en sluiten richtlijnen aan bij de praktijk. Dit voorkomt misverstanden en minimaliseert het aantal fouten.

2. Begrijp dat er fouten worden gemaakt (onder fouten verstaan we natuurlijk iets anders dan kwaadaardige streken, zoals die van die Domino’s medewerkers). ‘Wat je ook doet in het leven, de eerste paar keer dat je het doet, gaat het niet meteen perfect. Bij niemand. Dat is niet erg. Door ‘sociaal te gaan’ wordt juist een veilige omgeving gecreëerd voor deze vergissingen’, aldus Burgess.

3. Het is niet meteen duidelijk wat investeringen opleveren. ‘Het actief inzetten van social media is een lange termijn strategie om het merk te versterken en thought leadership op te bouwen. Dat vergt tijd. Bovendien zal de strategie aangepast moeten worden op het moment dat de social media-activiteiten weinig weerklank vinden bij de beoogde doelgroep.’

4. Directie en management moeten acteren als rolmodel. Medewerkers moeten zien dat doelstellingen via social media behaald kunnen worden. Dan begrijpen ze waarom ze het ook moeten gaan gebruiken.  Diverse onderzoeken tonen aan dat medewerkers actiever sociale media namens hun werkgever gaan inzetten als hun leidinggevenden dat ook doen. Medewerkers moeten met directie en management kunnen praten over sociale media. Bovendien moeten zij weten bij wie ze terecht kunnen in het geval van vragen.

5. Open dialoog over sociale media. Beloon social media successen en deel deze met alle medewerkers. Via interne nieuwsbrieven of blogs kunnen successen, zorgen, uitdagingen en vragen gedeeld worden. Op deze wijze blijft iedereen betrokken, komen discussies op gang en is er transparantie. En dat zijn voorwaarden voor succesvolle implementatie van ‘social’.

Dit door Dorie Clark geschreven artikel over het voorkomen van social media-rampen is te vinden op de site van Forbes.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.