Chauffeurs naar 48-urige werkweek

3

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs mogen vanaf eind maart gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.

Dat liet bestuurder Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten woensdag weten.

De Nederlandse overheid had afspraken gemaakt met de vakbonden dat die maatregel volgend jaar zou ingaan, maar de Europese Commissie legde druk op de regering om het eerder te doen. ,,We hadden de 48-urige werkweek allang moeten invoeren”, aldus Van den Dungen.

In 2001 bereikten Europese bestuurders overeenstemming over de beperking van de werkweek. Met de afspraken wil de Europese Commissie vooral de concurrentievoorwaarden tussen bedrijven van verschillende landen gelijktrekken. Daarnaast speelt ook het welzijn van chauffeurs mee.

Door de nieuwe afspraken zouden werkgevers een kortere werkweek moeten invoeren voor hun personeel. Daardoor kunnen werknemers achteruitgaan in inkomen. De vakbonden zijn nog in overleg met de overheid voor een cao-overeenkomst waarin de veranderingen door de invoering zijn opgenomen.

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Een “prima” oplossing in een bedrijfstak waar al jaren een tekort aan chauffeurs is, het basissalaris laag is en de chauffeurs om een redelijk inkomen te vergaren lange dagen maken. Los eerst dat eens op voordat er vanuit de glazen torens een bureaucratische maatregel getroffnen wordt.

  2. Mogen alle chauffeurs dan nu een aanvullende ww uitkering aan aanvragen in verband met verlies van 15% tot 20% aan inkomen, omdat ze al jaren standaard 55 tot 60 uur werken? Want dat overwerk is allang niet meer tijdelijk, dat is standaard en dus ook standaard inkomen.