Budgetcoach tegen stijging loonbeslagen

0

Payrollbedrijf Please gaat medewerkers met financiële problemen actief helpen met het op orde brengen van hun huishoudboekje. Het bedrijf ziet het aantal loonbeslagen fors stijgen.

Payrollers die dreigen geconfronteerd te worden met een (loon)beslag of advies willen over financiële problemen kunnen vanaf nu vrijwillig een beroep doen op een landelijk netwerk van budgetcoaches. Het is voor het eerst dat een payrollorganisatie een dergelijke dienst aanbiedt. De kosten van het coachingtraject komen ten laste van Please.

Meer schuldeisers

Het bedrijf wil op deze manier het almaar stijgend aantal loonbeslagen terugdringen. Vorig jaar al constateerde de organisatie dat steeds meer schuldeisers steeds vaker beslag op inkomen leggen. De payrollorganisatie is bezorgd over deze ontwikkeling, aangezien dit de privésituatie van de medewerker onder druk zet en het correct afhandelen van loonbeslag veel extra tijd en energie vraagt van de organisatie.

Please-directeur Hans van de Ven: ‘Tot voor kort voerden wij slechts enkele tientallen loonbeslagen per jaar uit. Inmiddels zijn dit er meer dan honderd per jaar, met een stijgende trend. Het betreft nu al ongeveer 3% van het personeelsbestand van Please. Koplopers zijn de zorgverzekeraars en het UWV, die langs deze weg teveel ontvangen uitkeringen terugvorderen.’

Betrokken

Hans van de Ven: ‘Door deze vorm van hulp blijven wij als juridisch verantwoordelijke werkgever bij de zaak betrokken. Dat is van belang want ervaring leert dat ondersteuning door de werkgever de motivatie van de medewerker vergroot. Overigens is het wel zo dat de budgetcoach totale vertrouwelijkheid hanteert, wij zullen niet op de hoogte zijn van wat er inhoudelijk exact speelt bij de medewerker.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.