Bedrijven zetten zich in voor werk jongeren

0

Een groep van 26 bedrijven gaat zich inzetten om de kansen op werk voor jongeren te vergroten. Zij gaan vacatures voor starters aanbieden, extra leerbanen en stages.

De bedrijven stellen ook hun medewerkers en expertise beschikbaar om het netwerk van jongeren te vergroten of om als bedrijfsmentor migrantenjongeren te coachen.

De bedrijven hebben dit donderdag in Den Haag afgesproken met minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en Mirjam Sterk, de door het kabinet benoemde ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid.

De zogenoemde voorhoedegroep wordt onder meer gevormd door Thales, Hilton, Unilever, DB Schenker Logistics, Tata Steel, Nestlé, Coca-Cola, Samsung, KPN, FrieslandCampina, Philips, ABN Amro, Randstad en Rabobank.

Brede verantwoordelijkheid
De bedrijven benaderen ook hun klanten, toeleveranciers en regionale vestigingen om te vragen een bijdrage te leveren aan bestrijding van de jeugdwerkloosheid. ,,Hiermee krijg je een beweging op gang, waardoor meer bedrijven in Nederland zich verantwoordelijk gaan voelen om de jeugdwerkloosheid te bestrijden”, zegt Sterk.

Dit Jongerenakkoord is onderdeel van de landelijke WerkWeek, waarin verspreid over Nederland tal van evenementen worden georganiseerd om jongeren op weg te helpen naar werk. Zo zijn er onder meer speeddates tussen jongeren en werkgevers, banenbeurzen en sollicitatietrainingen.

Volgens donderdag gepubliceerde CBS-cijfers is de werkloosheid in augustus gedaald met 8000, van 122.000 werkloze jongeren in juli naar 114.000. De daling komt vooral doordat meer jongeren ervoor kiezen langer door te leren

Bron: ANP

Lees ook: Opnieuw campagne tegen jeugdwerkloosheid

Lees meer over:

Over Auteur