Baan zoeken en werving sluiten niet goed op elkaar aan

5

De wijze waarop werkzoekenden op zoek zijn naar een baan en MKB’ers naar personeel zijn niet goed op elkaar afgestemd.

Waar werkzoekenden vooral vacaturesites (95%) en uitzendbureaus (83%) inzetten bij hun zoektocht naar een baan, gebruiken MKB-ondernemers vooral hun eigen website (65%) en hun persoonlijk netwerk (53%) om personeel te vinden. Direct naar de website van een organisatie gaan, staat bij werkzoekenden pas op de zevende positie van middelen om een baan te vinden, zo blijkt uit de MKB Marktmonitor 2011/2012 van TNO en uitzendorganisatie Unique.

Sociale media

Sociale media worden door beide groepen wel ingzet, maar deze winnen het nog niet van de meer traditionele middelen. Van de werkzoekenden geeft 22 procent aan een baan te zoeken via de zoekfunctie van social networks en 13 procent doet een oproep via deze netwerken. Van de MKB-werkgevers zet 29 procent een vacature op sociale media. Daarnaast gebruikt 20 procent de zoekfunctie van de sociale media bij de werving van personeel. Bij beide groepen is LinkedIn het meest populair.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

5 reacties

  1. En dit is dus precies de reden waarom wij werken met het Socialcv arbeidscommunicatie en socialmedia, personalbranding.

  2. Marl?ne Langbroek-Claessen op

    Dan wordt het hoog tijd dat werkzoekenden zich realiseren dat de tijd van uitzendbureaus en vacaturesites voor baanverwerving echt een beetje voorbij is. Kennelijk zijn de MKB’ers dan meer bij de tijd dan de werkzoekenden.
    Waarschijnlijk werven ze op hun manier ook pro-actievere werknemers, die zelf meer sturing geven aan hun loopbaan en het heft in eigen handen nemen, in plaats van zich afhankelijk opstellen..

  3. Yvonne Wiersma op

    Ik ervaar juist dat (latent) werkzoekenden professionals zich graag laten adviseren door een bureau. Een goede consultant kent de markt ?n de klant. Hij/zij kan beoordelen of de functie en organisatiecultuur echt aansluit bij de professional. M.a.w. werkgevers moeten daar zijn waar de doelgroep is en daar zijn waar de doelgroep zoekt, niet andersom.

  4. Janine van der Vorst op

    Banenwebsites zijn juist in het leven geroepen om te laten zien waar de banen zijn. Toch is het interessant om te zien dat veel MKB-ers gebruik maken van hun eigen website. Dat is een prima middel natuurlijk, maar voor werkzoekenden ook lastig te vinden als het (voor hen) een (relatief) onbekend bedrijf is.

    Linkedin is een geweldig platform om netwerk en banen te delen, dus handig om te benutten. En ook gratis, net als je eigen website gebruiken. Medewerkers benutten als netwerk zou slim zijn, zij kunnen veel vertellen in hun netwerk over het bedrijf, al is die informatie gekleurd. Sollicitanten hebben in ieder geval re?le verwachtingen.

    Elkaar vinden in het doolhof van duizenden bedrijven en werkzoekenden vraagt misschien een ander soort platform. Waar veel meer gekeken wordt naar talenten en vaardigheden ipv strikte functieomschrijvingen.

  5. Jos Driessen op

    De stelling in een eerdere reactie dat de MKB-ers meer bij de tijd zijn dan de werkzoekende(n) is wel heel erg kort door de bocht.
    Ze gaat totaal voorbij aan het feit dat het voor de werkzoekende(n) ondoenlijk is om alle bedrijfswebsites te bezoeken om te zien of er een voor hem passende vacature is.
    Op die manier wordt het zoeken van een baan een zoektocht naar de speld in de spreekwoordelijke hooiberg.
    Bijzonder inefficient dus.
    Vacaturesites zijn juist bedoeld om deze tijdverspilling te voorkomen, zoals ook Janine terecht opmerkt.