Arbeidsmarkt onderwerp van Nationale DenkTank 2011

1

Tweeëntwintig streng geselecteerde academische talenten gaan vanaf maandag 15 augustus nadenken over de toekomst van de arbeidsmarkt.

Ze proberen binnen drie maanden innovatieve oplossingen te bedenken om een crisis op de arbeidsmarkt te vermijden. In december zal de DenkTank zijn bevindingen presenteren.

De onderzoeksvraag van de DenkTank 2011 luidt: ‘Hoe kunnen we in Nederland een vernieuwing in arbeidsorganisatie, arbeidsrelaties en werkomgeving tot stand brengen zodanig dat: organisaties beter presteren; werknemers in alle levensfasen meer gemotiveerd zijn en talent beter benut en duurzaam inzetbaar wordt?’

Brede vraag

Dat is een brede vraag, erkent Rolf Schreuder, woordvoerder van de DenkTank: ‘Dat is expres gedaan, zodat de 22 talenten aan verschillende onderdelen van de oplossing kunnen gaan werken. Het gaat in de eerste plaats over prestaties van organisaties, en hoe je die beter en effectiever kunt maken. Daarnaast denken ze na over de motivatie en inzetbaarheid van werknemers. De laatste vraag is wat abstracter en gaat over het aanpassingsvermogen van organisaties. Om succesvol te zijn in de toekomst, zullen bedrijven moeten evolueren.’

Uitvoering van ideeën

In hoeverre zitten we nog te wachten op nieuwe ideeën? Als je alle rapporten die hierover zijn verschenen zou lezen en uitvoeren, ben je toch van alle problemen af? ‘Dat is tegelijk een onderdeel van het probleem: er zijn veel goede ideeën, maar ze worden zelden helemaal goed uitgevoerd. De hoop is dat er nu wel beweging in komt en dat er frisse, nieuwe ideeën bedacht worden.’

Elk jaar een DenkTank

Voorgaande DenkTank-edities waren gericht op vraagstukken over de zorg voor chronische zieken, problemen in het onderwijs, de ongezonde leefstijl van jongeren, energiebesparing en het publiek vertrouwen in instituties. Deze onderzoeken hebben tal van nieuwe inzichten en acties opgeleverd om deze maatschappelijke problemen aan te pakken.

Rapport in een lade

Hoe groot is de kans dat het komende rapport ongebruikt in een lade belandt? Volgens Rolf Schreuder is dat in het verleden ook niet gebeurd. ‘In 2007 hadden we een DenkTank over de positie van leraren op middelbare scholen. Het idee ontstond om studenten van universiteiten te laten helpen in de klas: het is voor hen zinvoller op scholen rond te lopen dan in de horeca. Momenteel helpen (bijvoorbeeld) studenten scheikunde de leraar op de middelbare school. Het is een verlichting voor de docent, het geeft nieuwe energie in de klas en het brengt actuele academische kennis binnen. Het is een voorbeeld van een geslaagd idee dat nog steeds uitgevoerd wordt.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ares Mental Power op

    Voor zover ik het op basis van de berichtgevingen kan inschatten schort er wat aan dit plan. 22 academische talenten die een zeer grootschalig probleem te lijf moeten gaan ? Dit land is reeds bezaaid met academici en hun ‘wilde’ plannen. Als we dan daar weer een rapport, beleidsnota en watnogmeerzij aan toevoegen hebben we het lek echt niet boven. Nederland kent enorm veel kracht aan de tekentafel maar is erg slecht in het vertalen naar praktijk en al helemaal in het daadwerkelijk gestalte geven van de getekende ?droomscenario?s?. Daarnaast zijn volgens mij de uitkomsten van de werkzaamheden van de academici op voorhand al bekend. Ergo: de wetenschappers hebben de raket al lang ontworpen maar het zijn niet de wetenschapper die de raket bouwen en het zijn al helemaal niet diezelfde wetenschappers die het ding ook daadwerkelijk naar de maan vliegen. Academisch niveau en extreem talent is mooi maar volgens mij hebben we nu behoefte aan wat anders, iets waar academici niet bij uitstek in excelleren?