10 storytelling tips om beter te overtuigen

0

David Lavenda constateert dat er de laatste tijd steeds vaker geschreven wordt over de effectiviteit van storytelling op de werkvloer. Een boodschap die in een verhaal verpakt is wordt effectiever overgebracht dan wanneer enkel feiten worden gepresenteerd.

Het overtuigen van mensen middels logica is moeilijk om de volgende twee redenen:

1. mensen zijn in hun hoofd met je aan het argumenteren op het moment dat je je betoog houdt.
2. ook al overtuig je mensen, dan is dat op slechts op basis van ratio. En dat is niet voldoende, omdat mensen niet geïnspireerd worden op basis van alleen ratio.

Onderzoek
Onderzoek
van Melanie Green en Timothy Brock van de Ohio State University toont aan dat overtuigingen van mensen effectiever beïnvloed kunnen worden door storytelling dan door logische argumenten. De onderzoekers stellen dat overreding het meest effectief is als mensen naar een andere plaats worden ‘ getransporteerd’ middels een verhaal.

Lavenda heeft recent met Susan Fisher gesproken over de kracht van storytelling. Zij zegt: ‘ Mensen vertellen altijd verhalen, waarom doen zij dit niet ook op het werk? Dat komt omdat hen geleerd is dat je op je werk logica en statistieken gebruikt. Het vertellen van verhalen is ‘ soft’ en mogelijk manipulatief. Dus beperken mensen zich tot feiten en cijfers. Maar het is altijd beter van emoties gebruik te maken. Alleen door middel van emoties kun je zowel het hart als de hersenen bereiken.’

10 tips
Fisher geeft 10 tips om een meer effectieve verhalenverteller op het werk te worden:

1. Plan je verhaal rondom de kernboodschap. Bedenk wat belangrijk is voor het publiek. Aan het einde van het verhaal moet de kernboodschap herhaald worden. Dit is de boodschap die blijft hangen bij het publiek.

2. In een wereld waarin snelheid telt is het belangrijk om verhalen niet te lang te maken. Drie tot vijf minuten is lang genoeg.

3. Goede verhalen bevatten een uitdaging of conflict. Zonder deze elementen zijn verhalen niet boeiend. Het meeslepende deel van het verhaal is hoe mensen omgaan met conflicten.

4. Je verhaal moet op een film lijken. Je moet een boodschap overbrengen en de film heeft een duidelijk begin en einde.

5. Start met het vertellen over een persoon en zijn uitdaging en voeg daaraan beschrijvingen van plaatsen en emoties toe.

6. Wees creatief. Teken het verhaal uit, terwijl je naar muziek luistert of een inspirerend boek leest. Een goed verhaal bevat ups en downs. Trek er mensen bij, verhoog de spanning (‘ Vanuit het niets sprong de wolf op het pad’ ).

7. Gebruik levendige taal en speel met intonatie. Boor de emoties van mensen aan met taal. Gebruik metaforen en uitdrukkingen waarmee mensen emotionele associaties hebben. Diverse onderzoeken wijzen uit dat bepaalde woorden specifieke emoties oproepen en dat intonatie een krachtig middel is om emoties over te brengen.

8. Als je een verhaal in een PowerPoint presentatie gebruikt, gebruik dan een geschikt plaatje om je verhaal over te brengen. Onthoud je van tekst en ingewikkelde afbeeldingen. Een goede afbeelding waarbij de juiste woorden gebruikt worden brengt de boodschap over.

9. De meeste mensen hebben lang geen verhalen meer verteld. Oefen het verhaal eerst voor een oefenpubliek. Speel met woorden, verhaalsnelheid en intonatie. Vraag om feedback. Het gaat wellicht niet meteen goed, maar we zijn allemaal geboren verhalenvertellers, aldus Fisher.

10. Het meest belangrijke is om zelf, als verhalenverteller, een mentale omslag te maken. Je moet je realiseren dat overtuiging gebaseerd op feiten niet werkt en dat verhalen de manier zijn om effectief te communiceren. Verhalen vertellen is veel authentieker en dat is hoe je werkelijk mensen overtuigt.


Deze tien tips voor leiders zijn te vinden op de site van Fast Company.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.