Zingeving steeds belangrijker op het werk

0

Werknemers verbinden met hun eigen innerlijke doel, zodat ze in hun kracht staan én ten volle bijdragen aan het bedrijf. Zweverijen? Nee, dit zijn de woorden van cv-gigant LinkedIn.

Purpose, daar hebben ze het over in hun whitepaper. Voor het gemak vertalen we het hier maar even als zingeving. In het stuk zelf formuleren ze hun bedoeling als: ‘Imagine what would happen if every person was connected to purpose at work – to a job that mattered to them, their company, and the world. Imagine how much more productive and successful they’d be. Think of what we could collectively accomplish. You have the power to make work more meaningful. You can create engagement and inspiration.’

Trend

De beweging is al bezig, staat in het 32-pagina’s tellende stuk. Mensen zijn al steeds meer op zoek naar banen die voor hen persoonlijk vervullend zijn. En organisaties zien steeds vaker dat mensen die vervuld van zin zijn, productiever en succesvoller op de werkvloer rondlopen. Nu de markt weer aantrekt, wordt het betrekken van zingeving in het werving- en selectieproces dus steeds zinvoller. Inspirerende mensen met een sterke sociale missie kunnen namelijk écht het verschil maken binnen organisaties. De cijfermatige onderbouwing van deze bewering vind je in het stuk. Opvallend is overigens dat Nederland na Duitsland en Zweden al het meest georiënteerd is op zingeving.

Jong en oud

Waar vind je mensen die zingeving belangrijk vinden, en die dus die extra dimensie aan de organisatie toevoegen? Het heeft weinig met leeftijd te maken, blijkt uit het cijferonderzoek onder de 26 duizend respondenten. Sterker nog: hoe ouder mensen worden, des te belangrijker zingeving wordt. We denken weleens dat vooral jongere generaties er meer mee bezig zijn (de millenials bijvoorbeeld), maar uit dit onderzoek blijkt juist iets anders. Namelijk dat jonge mensen vooral bezig zijn met het opbouwen van relaties en dat pas later de vraag komt wat je kunt en wilt bijdragen aan de samenleving.

Hoe recruit je zingeving?

Bij ERE-media geven ze nog even vier tips om mensen aan te trekken voor wie zingeving belangrijk is:

1) Weet dat deze groep er is, maar dat ze niet makkelijk binnen te halen is. Mensen voor wie zingeving belangrijk is, zijn namelijk relatief vaak passief zoekende kandidaten. Om hun aandacht te trekken is het het meest verstandig om zingevingsaspecten in je employerbrand op te nemen. Vertel prominent over cultuur, missie en de kracht van je product of dienst. En laat ook op andere kanalen (dan je careersite) zien welke impact je hebt op de wereld.

2) Leg ook in het proces de nadruk op zingeving. Vertel meer over cultuur en visie dan over salaris en leaseauto’s. Stel in sollicitatiegesprekken vragen als ‘waar kom jij je bed voor uit?’, ‘wat is het belangrijkst voor jou in je werk?’ en ‘hoe belangrijk is het hebben van een hoger doel voor jou in je werk?’.

3) Kijk verder dan de perfecte match op vaardigheden en kennis. Kijk eens of je kunt recruiten op rollen die passen bij hun eigen innerlijke drang. Bij LinkedIn werkt het, en uit het onderzoek blijkt dat ‘purpose-oriented employees’ gemiddeld genomen veel beter presteren.

4) Recruit constant. Ook als je geen mensen nodig hebt, kun je je ogen open houden. Zodat je ze makkelijk kunt benaderen als je toevallig wél een vacature hebt.

  • Klassieke organisaties konden soms bestaan vanwege het simpele feit dat ze nu eenmaal bestonden. Maar de moderne diffuse netwerkorganisatie redt het niet zonder een ‘why’. Lees verder >>>

Bronnen:

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer