Zeven veranderingen binnen HR door sociale media

2

Voor veel HR-professionals zijn sociale media momenteel onderwerp van gesprek en debat.

Volgens Dr. John Sullivan is het zeker niet zomaar een rage die wel weer overgaat. “Het is waarschijnlijk de meest belangrijke verandering in de afgelopen eeuw ten aanzien van HR. Sociale media en de mobiele telefoon gaan HR drastisch veranderen.”

Maar op welke HR-onderwerpen hebben sociale media dan impact? In een vijf minuten durende video identificeert Dr. John Sullivan de verschillende gebieden en onderwerpen.

Sociale media hebben onder andere impact op:

  • Recruitment — sociale media maken het mogelijk om te connecten met potentiële kandidaten, het opbouwen van relaties, het bevorderen van via via werving en het opbouwen van talentpools. Vooral het opbouwen van relaties met (nog) niet-actief werkzoekenden is een belangrijk voordeel van sociale media;
  • Het delen van best practices — interne en externe sociale netwerken maken het mogelijk om wereldwijd best practices te delen en daarvan kennis te nemen;
  • Leren — omdat personen online vragen kunnen stellen of via Google kunnen zoeken krijgen ze instant antwoorden. Vaak ook via hun eigen network. Dit betekent dat kennis en informatie sneller en goedkoper beschikbaar zijn;
  • Identificeren van talenten en talentontwikkeling — Via sociale media is het mogelijk om high potentials en thought leaders te identificeren. Wie is actief? Wie geeft de antwoorden op vragen?;
  • Innovatie — samenwerking is een zeer belangrijke factor voor innovatie. Sociale media bevorderen samenwerking tussen personen en binnen teams, ook als deze niet fysiek bij elkaar in de buurt zitten;
  • Identificeren van problemen op de werkvloer — sociale media zoals Twitter en Facebook kunnen gebruikt worden als vroegtijdig waarschuwingssysteem. Uitingen van (ontevreden) medewerkers kunnen opgemerkt en geadresseerd worden voordat problemen escaleren;
  • Concurrentieanalyse — Linkedin geeft de mogelijkheid te volgen bij welke organisaties mensen weggaan en waar zij naartoe gaan. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk interne promoties te zien. Voor de goede verstaander is zelfs te zien aan welke projecten gewerkt wordt en welke vaardigheden gevraagd worden.

Dr. John Sullivan raadt HR-professionals aan te gaan praten met andere afdelingen, zoals Marketing en Klantenservice. Deze hebben over het algemeen meer ervaring met sociale media.

Deze video, inclusief korte toelichting, is te vinden op het blog van TLNT.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Hans van Dongen op

    Sommige werknemers, werkgevers en hoogwaardigheidsbekleders hebben de negatieve effecten van het internet/social media gebruik al aan den lijve ondervonden (met baanverlies tot gevolg).

    Van belang zijn goede afspraken vooraf tussen werkgever en werknemer bij het gebruik van de diverse middelen en faciliteiten (of die nu van de werkgever of die van de werknemer zelf zijn). Prive en zakelijk kan door elkaar gaan heen lopen zeker als alles op/via een apparaat mag gebeuren.

    Alle problemen voorkomen zal niet lukken (de praktijk gaat sneller dan het papier) maar het er van te voren over hebben voorkomt wel een aantal problemen. Een bedrijfsprotocol is aan te raden: waarbij zaken als gegevens(stroom)veiligheid; ongewenst gebruik; naamsbeschadiging; en hoe te handelen tijdens ziekte met de apparaten/informatie en wat bij vertrek uit het bedrijf, de revue moeten passeren.

    steunpuntarbeidszaken.nl

  2. Vanuit een instrumenteel / operationeel perspectief zijn deze 7 veranderingen wel herkenbaar, hoewel een wat beperkte opsomming. Eigenlijk hebben Social Media impact op alle mogelijke HR vraagstukken, wat mij betreft.

    Vanuit een iets abstracter niveau zie ik 3 HR (aandachts)gebieden die door de opkomst van Social Media veranderen:
    1. Ondersteuning van HR vraagstukken
    Inzet van Social Media biedt een heel nieuw scala van instrumenten om zowel interne als externe HR vraagstukken te ondersteunen.

    2. HR als Businesspartner
    De opkomst van Social Media heeft een impact op de organisatie. Wat is die impact, wat betekent dat op korte en lange termijn? Een logische taak voor HR om de organisatie hierin te adviseren en zichzelf als Businesspartner op de kaart te zetten.

    3. Gedragsveranderingstrajecten
    De implementatie van Social Media binnen organisaties is meer dan een proces- of instrument implementatie. Het gaat om een gedragsveranderingstraject. De (verwaterde) rol van Change Agent moet nodig weer eens afgestoft worden en HR zal leidinggevenden moeten gaan ondersteunen in dergelijke trajecten.