Zes HR-lessen uit Pokémon

0

Als je weet hoe moeilijk je pubers in beweging krijgt en dan ziet hoe maniakaal bijna ze achter Pokémon aanlopen … kennelijk hebben de makers van het spel iets goed gedaan. Daarom hier zes lessen uit Pokémon waarmee je mensen in je eigen organisatie in beweging krijgt.

De schrijver van deze blog verbaast zich er – net als vele anderen – over hoe de makers van Pokemon jongeren niet alleen van de bank af kregen, maar zelfs de natuur in. Iets wat voor de meeste jongeren niet bepaald hun natuurlijke habitat is. Blijkbaar weten de makers jongeren goed te inspireren. Wat kan HR daarvan leren?

1. Het spel kent een duidelijke structuur

Zorg in uw organisatie voor een heldere structuur met duidelijke rollen, verantwoordelijkheden en autoriteit. Veel onderlinge spanning verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer iedereen snapt wie waarvoor verantwoordelijk en wie waarop aanspreekbaar is. Een duidelijke structuur zorgt ervoor dat werk niet blijft liggen, noch dubbelop wordt gedaan. Bovendien kom je niet op het territorium van de ander. Duidelijkheid kan heel motiverend zijn!

2. Spelers ontvangen onmiddellijk feedback

Geef regelmatig feedback op het functioneren van mensen – zo krijgen mensen inzicht in hoe ze het doen in relatie tot de organisatieverwachtingen. Sommige mensen hebben meer feedback nodig dan anderen, vergeet dat niet. Als jij iemand bent die minder vaak kudo’s nodig heeft om te kunnen functioneren, dan wil dat niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Hier zijn trouwens nog wat meer tips voor feedback. En trouwens, ook voor hoogvliegers is het motiverend wanneer de laagvliegers tijdige feedback krijgen en verantwoordelijk worden gehouden voor hun functioneren.

3. Spelers krijgen haalbare doelen

Stel uitdagende maar haalbare doelen. Het is in organisaties heel gebruikelijk om doelen te stellen, je hebt immers een manier nodig om performance te meten zodat je die kunt ontwikkelen. Maar je wil die doelen wel in samenspraak bedenken met degene voor wie ze gaan gelden. Neem de tijd om de persoonlijke ontwikkeldoelen van het individu af te stemmen op het werk van de organisatie. Op die manier raken mensen betrokken, en willen ze hun uiterste best doen om de doelen ook te halen.

4. Spelers worden uitgenodigd eropuit te gaan

Stimuleer mensen in je eigen organisatie om over de schutting te kijken! Als ergens een kans voorbij komt om elders (tijdelijk) ervaring op te doen in een project, bij een redactie, in een samenwerkingsverband etcetera, juich dat dan toe! Want mensen zullen niet alleen veel nieuwe kennis opdoen, maar ook hun netwerk flink uitbreiden. Dit verbreedt hun perspectief, iets wat op termijn heel positief voor jouw organisatie kan uitpakken.

5. Spelers groeien in hun waarneming en aandacht

Geef mensen nieuwe (verantwoordelijke) taken of nodig ze uit bij topbijeenkomsten. Dit haalt ze behoorlijk uit hun comfortzone, en dat is nou nét het moment waarop mensen het allerbeste uit zichzelf weten te halen.

6. Pokémon schijnt heel erg leuk te zijn

Zorg voor een beetje plezier op het werk. Want eerlijk is eerlijk, we brengen zóveel tijd op ons werk door dat het wel héél erg vervelend wordt wanneer er meer stress dan plezier is. Leiders zetten de toon in een organisatie, en zij kunnen ervoor kiezen om óf doodserieus te zijn, óf er een plezierige tijd van te maken.

Bron: PeopleResults

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.